Genstart af Claus M. Lohman

af d. 5. februar 2016

462

2013

9788799640713

2 udgave 1 oplag

Claus M. Lohman er uddannet folkeskolelærer, og han er meget fascineret af genetik, så meget at han er debuteret med “Genstart”, der er den første bog i en krimitrilogi. Titlen på bogen finder jeg ret elegant i sin dobbelthed.

Bogen starter med et bestialsk mord med religiøse undertoner på en ung pige på et kollegium. De øvrige beboere bliver alle indkaldt til forhør samt afgivelse af DNA. Daniel Stolzfus, en ung Amish fyr der er på ”rumspringa” og bor samme sted, bliver hurtigt den mistænkte. Sarah Bergman som er retsgenetiker bliver sat til at analysere prøverne, og her gør hun en sensationel opdagelse, som kommer til at få stor indvirkning på det videre forløb.

Sproget i bogen er let læseligt, til tider dog lidt for udførligt efter min smag. Jeg mener sagtens bogen kunne kortes med adskillige sider. Det har ingen betydning i handlingen om en jakke hænges på et søm der er slået ind i vægen i entreen, for mig er det nok at jakken bliver hængt i entreen. Jeg kan dog til dels forstå at udførligheden i forklaringen når det omhandler det mere faktuelle i Amishkulturen og genforskningen. Især den første halvdel af bogen lider under denne ”pinde tingene ud” form, og jeg var flere gange ved at lægge den fra mig, men er glad for jeg ikke gjorde det, for sidste del af bogen er fantastisk og der kommer nogle drejninger, man slet ikke har forventet.
Så alt i alt en fængslende bog med et godt plot og samtidig en utrolig interessant bog, som giver indsigt i Amishfolkets dagligdag og det regelsæt de lever under, samt i genetik.