De Gyldne Laurbær

Genspejlet af Svend Åge Madsen

af d. 27. juli 2018

376

1999

87-00-39554-4

Genforskeren Just Helled, nærmer sig målet for sin forskning, nemlig at afdække præcist hvor på menneskets DNA bevidstheden sidder. Netop som han nærmer sig målet, dør hans muse Helena, hvorefter Just kaster sig ud i alkoholglemslens tåger, for, som han selv siger, at huske at han har glemt. Men i kulissen lurer hans fandenivoldske kollega Krystofiles, en indvandrer med en noget aparte tilgang til dansk grammatik. Således bygger han sine sætninger op omkring ren matematik, idet bogstavet a er 1 mens å er 28. Efter det system tænker Krystofiles sproget, mens det der kommer ud af hans mund er resultatet af en masse voldsomme beregninger. Nå, Krystofiles spærrer Just inde i bagagerummet på en varevogn og tager den døddrukne professor Just med på en køretur, hvor Just præsenteres for hele fire sprællevende versioner af den afdøde Helena. Hver af de fire på hvert sit stadie i livet. Fire gange får Just lov at se ud af et kighul i bilens side og hver gang ser han et eksemplar af sin afdøde kone ved vognens side. Ude af sig selv beder han om at blive sat af, men Krystofiles giver ham et valg; han skal vælge mellem én af fire udgaver. Forklaringen på de fire Helena-kopier er logisk nok, for det viser sig, at Helenas far Simon ganske som svigersønnen Just var genforsker, og Simon klonede datteren af frygt for at miste hende. Han lavede sikkerhedskopier.

Dramaet udspilles i 1998-99, men fortælles først 25 år senere af Justs datter Simone, der stykker hændelserne sammen mens hun sidder begravet i aviser fra sluthalvfemserne, faderens forskningsrapporter, og hendes fire klon-mødres korrespondance og dagbøger, iblandet sine egne barndomsminder. Med tidsforskydningen in mente, kan man indvende at bogen er en slags science fiction.

Kunsten af læse Svend Åge Madsen er at tillade sig at blive helt forvirret, mens Madsen leger med formen, med personerne (det er set før at figurer skifter eller ligefrem bytter identitet) og med læseren. En Madsen-læser der påstår at vedkommende kan følge med hele vejen, vil jeg mene er lettere opblæst. Men det gør ikke noget at man bliver lidt rundtosset under alle Madsens finurlige påfund, det er en del af charmen. Og ’Genspejlet’ er faktisk ret letlæst, men giver man sig tid til lidt refleksion er her tonsvis af tankegods at kaste sig over. Temaet kredser om en indkapsling af begrebet identitet, og Madsen demonstrerer via sine figurer, hvordan identitet formes i mødet med andre. Eller ’Den Anden’, som de andre kaldes her. Egentlig snor fortællingen sig om erkendelsesteorien, om hvorvidt det er den samme verden du og jeg oplever, ganske som i mange af forfatterens andre værker. Her lover fortælleren Simone dog alt for meget, for hun vil også besvare mange af de store filosofiske spørgsmål, hvilket selvsagt viser sig at være skudt langt over målet, for undervejs må Simone se sig selv ændret af begivenhederne. Heller ikke hun kan gribe essensen af sin egen bevidsthed, men det giver Madsen et rum hvor han kan belyse en række filosofiske og etiske spørgsmål. Han tillader sig et par friheder overfor kristendommen, når han lader Just diskutere med Za, den troende af de fire klonkoner:

…Der findes simpelthen ikke nogen etik så længe man er kristen … Man lægger pengene tilbage i kassen af frygt for helvedes kvaler, eller man smiler til moster i håb om at Gud synes man er så sød at Han vil frelse én … I virkeligheden er det kun mennesker der frivilligt, uden pres eller løfter, opfører sig ordentligt … som kan være moralske …

Undervejs bevæger Madsen sig på et punkt mellem fakta, virkelighed og fiktion, på kanten af en drøm, der hvor alle store fortællinger har deres arnested, mens han omgiver sig med en fantastisk humor, der har sine rødder i hans matematiske skoling.

Soffi netter sig foran spejlet:

‘Dette spejl gengiver ikke nødvendigvis virkeligheden. For chok fremkaldt af spejlet hæftes ikke.’

-Det er et forældet udtryk, sagde hun. – Nu om dage hedder det: Man skal ikke skifte partner under samlejet.