Genfærdets anatomi af Andrew Taylor

af d. 18. juli 2011

382

2011

978-87-7955-828-1

The anatomy of ghosts

Boghandleren John Holdsworth mister først sin søn i en drukneulykke og senere sin hustru, som tager sit eget liv samme sted. Og da forretningen og boligen så også går op i flammer, står Holdsworth helt på bar bund, fattig og boligløs. Han trækker dagligt rundt på en lille vogn med de sidste bøger, da adelsfruen Lady Oldershaw en dag kontakter ham med henblik på speciel opgave. Holdsworth har nogen tid forinden udgivet en lille bog med titlen “Genfærdets anatomi”, bygget op omkring hans afdøde hustrus vrangforestillinger. Lady Oldershaw vil nu ha’ Holdsworth til at hjælpe hendes søn Frank, som tilsyneladende er blevet sindsforvirret efter at have set et genfærd.

Holdsworth bliver indlogeret hos rektorparret Carbury på Jerusalem College i Cambridge, hvor Frank studerede inden han blev tvangsindlagt. Det genfærd, som Frank mente at have set, var en veninde til Elinor Carbury, hvis død var lidt af et mysterium. Den officielle forklaring var et uheld, hvorved hun var faldet i vandet og druknet. Men hvorfor havde hun et sår i tindingen og hvorfor var hendes sko væk?

Holdsworth erfarer så, at der døde yderligere en ung pige i Cambridge samme nat som Elinors veninde, og denne pige kunne knyttes til et hemmeligt broderskab på Jerusalem, som brugte deflorering af ungmøer som en del af deres optagelsesritualer…

Forlaget skriver i sin omtale at “Genfærdets anatomi er en mageløs gotisk roman, som får det til at risle koldt ned ad ryggen på læseren….”. Hvor får de det dog fra – spø’r jeg bare? Det er misvisende indtil det lattervækkende. “Hyggelig” vil jeg nok beskrive den, bestemt ikke u-hyggelig og slet ikke noget koldt ned ad ryggen… Den er omtrent lige så spooky som Peter Plys på eventyr i Hundredmeterskoven….

Det mest uhyggelige i bogen er overklassens magtmisbrug, at den mener sig hævet over loven i en sådan grad at den kan begå voldtægt og andre overgreb uden at tænke på nogen konsekvenser.
“Genfærdets anatomi” er en velskrevet, indlevet og underholdende historie, som giver et godt tidsbillede af det klassedelte England anno 1786; men slutningen skuffer med nogle lidt løse ender.

Jeg vil i øvrigt henlede opmærksomheden på Taylors solide Lydmouth-serie om kommissær Thornhill, samt den fremragende Roth-trilogi med den faldne engel Rosemary, efter min mening langt mere uhyggelig end “Genfærdets anatomi”..