Games of secrets af Dawn Tripp

af d. 4. maj 2013

253

2012

Det var dog en utrolig rodet bog. Den lød interessant og kunne have været det, men var det ikke.

Den foregår i et lille lokalsamfund hvor tiden står stille, 2 familier: Luce er Gid’s søn, de lever i udkanten af det sociale hierarki, man siger at Luce havde dræbt en mand og havde siddet i fængsel, de lever af at fiske og jagte i skovene. Men Luce blev gift og har en datter Jane, som han holder meget af og hun føler sig tryg ved ham. Da Jane var 12 år (1957) forsvandt han efter at have haft et seksuelt forhold til Ada, hvis mand Silas havde truet med at dræbe Luce. Ada har 5 drenge. Tre år senere blev Luce’s kranie fundet med et skudhul, det blev aldrig opklaret hvem, hvordan eller hvorfor. Jane blev gift med Carl og deres datter Marne har i en år række levet i New York og Californien efter hun i utide forlod studierne. Hun er vendt hjem, tiden er nu 2004.

Historien foregår over et spil skrabble (23/7/2004) som Ada og Jane i de sidste 20 år har spillet hver fredag. Hvert kapitel er i forskellige tidsperioder og ikke kronologisk, vi læser tankerne hos de forskellige personer. Jane blev opdraget med den indstilling at Ada var ‘den kvinde’ som man ikke havde noget med at gøre. Men hun indvilligede i at spille skrabble, måske kunne hun finde ud af hvad der skete med hendes far.
Hvad er det så for hemmeligheder som bliver skjult: hvem dræbte Luce; siden Marne var 13 år var hun hemmeligt forelsket i Ray, en af Ada’s sønner, tør hun fortsætte med det, er han måske Luce’s søn? Jane kan se at Marne er forelsket i Ray, hvad vil Ada sige til det? Jane’s sidste (eneste) ting hun fik af sin far er en biblioteksbog med digte, Marne finder bogen og begynder at læse, hvem har tilføjet kommentarerne? Der er et fotografi af Jane indrammet på væggen – hun var 19 år, hvem har taget det? Carl har ikke haft et kamera. Hvem er Samuel?

Det virker utrolig ligegyldigt, der er svar på nogle af hemmelighederne, andre er bare ligesom underforstået. Bogen fanger ikke, det er svært at holde interessen oppe, så det er hele tiden nødvendigt at gå tilbage til begyndelsen af kapitlet – hvem tænker, hvorfor er det nu denne tidsperiode: for 3-4 kapitler siden stod der noget, der var sket efter dette kapitel.

Det har ikke givet mig lyst til at læse mere af denne forfatter.