af d. 21. december 2019

270

2019

978-87-93816-03-9

Cold Comfort Farm (oversat af Mette Egerod)

1.

Flora Poste står i den uheldige situation, at hun i alder af 19 år er blevet forældreløs og så endda med en arv og årsindkomst på kun 100 pund. Men Flora er ikke sådan at slå ud af den, og får straks lagt en plan. Hun vil kontakt alle sine nærmeste slægtninge og bede om ophold, mod betaling af 100 pund om året. Flora får hurtigt svar, og intet mindre end 4 tilbud om ophold, det ene mere utåleligt end det andet. Men den gæve Flora formår at se udfordringer frem for begrænsninger, og vælger at tage til Gården Den Rene Ynk. Her fornemmer Flora nemlig, at der er rig mulighed for, at hun kan komme ind og gøre en forskel og redde en flok mennesker fra dem selv. Og straks hun ankommer går hun i gang med at forbedre gårdens indbyggere.

På trods af at Stella Gibbons’ bog blev skrevet helt tilbage i 1932, er den bestemt stadig værd at læse. Stella Gibbons har skabt et komisk univers med en stolt, ordentlig og viljestærk heltinde, der på fornemmeste vis formår at komme ind og redde sine opgivelser. Bogens karakterer er excentriske og underholdende, til tider en smule karikerede. Men de er med til at skabe hele den stemning, der omgiver den lidet idylliske gård Den Rene Ynk.

Stella Gibbons gør tydeligt grin med datidens litterære trends – flere gange fornemmede jeg at der blev gjort grin med noget, og selvom det ikke altid var tydeligt hvad, gjorde det bogen underholdende. Gibbons vender landlig idyl på hovedet, og får problematikker, der ellers kunne have fyldt side op og side ned at løse, til straks at blive forløst for Floras hånd. Det er stadig den unge kønne heltinde, der må gå så grueligt meget igennem i ønsket om at finde lykken – dog fortalt på en helt anderledes måde!