384

2015

9788702172270

1. udgave, 1. oplag

I 1997 brød Jan Sonnergaard gennem den litterære lydmur med sin fremragende novellesamling “Radiator”.

Siden har han bedrevet indtil flere glimrende novellesamlinger og en enkelt velskrevet roman.

Nu har Sonnergaard atter barslet med en ny bog, denne gang romanen “Frysende våde vejbaner”, der sætter fokus på den generation, der var unge i 1980´erne. En generation, hvor nogle må anerkende det faktum, at de forventninger og drømme man havde ikke blev indfriet og at tiden er løbet fra en.

Bogens hovedperson er Jesper. Han er 50 år, tilhører middelklassen, er ensom, befinder sig i en midtvejskrise, har ikke den store tiltro til omverdenen og så har han distanceret sig fra sine omgivelser. Indtil ham møder den yngre kvinde Julia til en fest hos selvfede venner, der bor i en enorm lejlighed med udsigt over søerne i København. Mødet med Julia viser sig at blive et såvel menneskeligt som økonomisk dyrt bekendtskab, tillige er bekendtskabet ved at blive fatalt.

Forholdet til Julia er på mange måder forkrøblet, bl.a. fordi Julia udnytter Jesper, hvilket han først finder ud af alt, alt for sent, men også forkrøblet fordi Jesper ofrer kontakten med sine få venner for at tage på en længere rejse med Julia til dyre hoteller og restauranter i Basel, Stuttgart og Strasbourg, en rejse hvor virkeligheden til sidst rammer Jesper i ansigtet som en knytnæve. En virkelighed, der er særdeles grim og usympatisk og som ender med at få de værste sider frem hos bogens hovedperson.

“Frysende våde vejbaner” er en bog, der giver et sjældent indblik i livet for en mand fra middelklassen, men også et portræt af nutidens Danmark, hvor det enkelte menneske ikke måles på sin personlighed, men derimod på faktorer som uddannelse, indtægt, på hvor din bolig er placeret og hvad boligen har kostet. En nutidig virkelighed, hvor omverdenen anser mennesket for at være uambitiøst – og dermed en afviger eller social taber – hvis man har et lavtløns- og lavprestigejob (det som den canadiske forfatter Douglas Coupland definerer som et “McJob”). Kort sagt et samfund, hvor der er skarpe holdninger til om andre mennesker lever et fornuftigt liv i stedet for at blande sig helt og aldeles udenom hvordan andre mennesker lever deres liv.

Jeg har i mange år påstået, at Jan Sonnergaard er danmarksmester i novelleskrivning, men med “Frysende våde vejbaner” vil jeg vove og påstå, at Jan Sonnergaard også er danmarksmester i at skrive romaner, for han har ganske enkelt overgået sig selv.

“Frysende våde vejbaner” er en overbevisende roman om Danmark, om et samfund, der bliver stadigt mere menneskeligt forhærdet som tiden går. Et samfund, hvor det er nemt at blive stemplet og at falde udenfor, og derfor et samfund, der er menneskeligt fattigt.

Bogen er både spændende og pinagtig, miljø- og personbeskrivelserne er præcise og overbevisende, og det falder mig i det hele taget vanskeligt at finde noget dårligt at sige om bogen.

Fem stjerner og en varm anbefaling herfra – bogen er en perle.