Frygtelig lykkelig af Erling Jepsen

af d. 22. november 2014

231

2005

87-21-02366-2

Man kan nok dele folk op i to grupper. Dem der ikke kan med den stil Erling Jepsen skriver og dem som syntes hans bøger er rigtig godt skrevet. Jeg hører klart til den sidste gruppe.

Lige fra “Kunsten at græde i kor” til denne “Frygtelig lykkelig” som er den jyske muld du får helt ind under huden, så er jeg solgt i både måden han skriver på men også i skildringen af de karakterer han har med i bøgerne. Vi kender alle nogen eller kan identificere os med nogle af de typer der er i bøgerne, i større eller mindre grad.

Denne bog handler om en mand der er betjent og bliver landbetjent i Sønderjylland.

Den gamle landbetjent sætter ham kort ind i tingene men han lærer allermest af befolkningen. Nogle ting snakker man bare ikke om og i stedet for at skrive en rapport når de lokale knægte stjæler så giver man dem en dragt prygl. Det har vores hovedperson det ret svært ved indtil han har været der et stykke tid og finder ud af at der er altså en vis logik i at gøre tingene på en anden måde…

Ved siden af sit job har han sin mor, hun er handicappet men klar i hovedet. De spiller tips og drikker godt med øl til tipsaften. Men nu hvor han flytter til Jylland prøver han først at få hende til at flytte med sig, men da han opdager hendes vilde sexliv bliver det hele en tand for meget og hans sætter derfor alligevel pris på at mor “bliver hjemme”.

Ind imellem er der tid til at skrive brev til hans lille datter i Australien. Han er for ikke så længe siden blevet skilt og hans ekskone bor i Australien og tog datteren med sig. Savnet til datteren er uoverskueligt og han bliver meget vred over et brev han får retur hvor der næsten ikke er nogen respons fra selve datteren. Men nu kommer hun snart på besøg.

Det er bare ikke så godt når nu man som landbetjent er kommet til at slå en person ihjel for han ved jo godt selv at han bør melde sig og tage sin straf, men han vil så gerne se sin datter først… Om han ender med at melde sig selv vil jeg lade kommende læsere selv finde ud af… I hvertfald kommer der til at ske ting man slet ikke regner med og så den “talende” kat som hele tiden kommer rendende hvad skal man egentlig stille op med den?

God fornøjelse, jeg var personligt godt underholdt og ville gerne have haft at bogen havde været dobbelt så lang.