Frihed af Jonathan Franzen

af d. 8. juni 2011

582

2011

978-87-02-09791-7

Freedom

“Åh Walter: Vidste han mon at det mest spændende ved ham alle de måneder hvor Patty lærte ham at kende, var at han var Richardt Katz’ ven? Lagde han mærke til at hun udtænkte nye, fikse måder at føre samtalen ind på Richard hver gang de var sammen?”

Da Patty og Walter møder hinanden, bliver Walter dybt forelsket – mens Patty på sin side dater Walter i håb om at møde hans bedste ven, musikeren Richard Katz. Richard forsøger at holder Patty på afstand for ikke at såre Walter, og han melder ud til Patty, at hun må tage en beslutning og holde op med at lege med Walters følelser.

Efter en mislykket tur til New York sammen med Richard, vælger Patty den sikre og trygge løsning: hun opsøger Walter, bedyrer at det er ham hun vil være sammen med, de gifter sig, køber hus og får 2 børn, Joey og Jessica. Men ægteskabet bliver ikke lykkeligt – Patty holder aldrig op med at tænke på Richard, og først den dag Walter smider hende ud, går det op for hende, hvem der er hendes store kærlighed.

“Frihed” er en fortælling om en familie, og om personerne i denne familie, hvor både Patty og Walter skildres i nuet og ved at vi i tilbageblik følger deres opvækst og baggrunden for, at de er blevet dem, de er. Sønnen Joey er også en af bogens hovedpersoner – allerede som barn stiller han spørgsmål ved forældrenes autoritet – og tidligt får han et anstrengt forhold til forældrene. Han har evner som forretningsmand, og begynder i en meget ung alder at have et forhold til naboens datter, Conny, og selv om de elsker hinanden, er han i perioder temmelig luset i sin opførsel over for Conny, som er en helt speciel pige.
Bogens tema – Frihed – kommer til udtryk mange steder i bogen. Flere af bogens personer kæmper for frihed – den personlige frihed, fuglenes og naturens frihed, men ofte har frihed for den enkelte konsekvenser for personer, der er tæt på en – Frihed opnås på bekostning af kærligheden.

Det er på mange måder en god bog – den er velskrevet, nem at læse og går i dybden med personerne. Men trods det fangede den mig aldrig helt. Jeg var uendelig længe om at komme igennem bogen – og havde ikke svært ved at lægge den fra mig undervejs. Den er lidt for grundig og langtrukken mange steder – flere sidehistorier kunne sagtens have været udeladt, uden at det ville have nogen betydning for handlingen. Så for mig var det ikke en helt fantastisk bog, selv om jeg godt kan se den har mange kvaliteter – jeg lander på 3 store stjerner – da jeg trods alt synes at den er et bekendtskab værd.