Freischwimmer af Nis-Christian Bredholt

af d. 6. september 2016

95

2016

978-87-93128-34-7

I foråret 2016 debuterede den 58-årige Nis-Christian Bredholt med digtsamlingen ”Freischwimmer”, og det er mildest talt en stor bedrift af forfatteren, at denne bog overhovedet blev udgivet. Forfatteren har nemlig dels været ordblind hele livet, og i 1996 fik Bredholt stillet diagnosen sklerose; en sygdom, der i perioder har gjort det noget nær fysisk umuligt at skrive noget som helst.

”Freischwimmer” er en bog, der er fyldt med rejsebeskrivelser, uddrag fra forfatterens lægejournaler, fotos som forfatteren selv har taget på ture til Polen, uddrag af Samuel Becketts værk ”Slutspil” og tanker fra en moden mands liv (om bl.a. parforhold og frustrationer over, at andre ikke kan forstå, hvordan det er at blive alvorligt syg). Mange af teksterne handler også om menneskets fundamentale ensomhed i verden og om den uretfærdighed, de fleste af os når at blive udsat for fra tid til anden gennem et langt liv, og jeg vil derfor påstå, at de fleste læsere kan genkende følelser eller oplevelser fra sit eget liv i Bredholts tekster. Det er med andre ord let at relatere sig til de tanker, der fylder forfatterens hjerne.

Nis-Christian Bredholt har med ”Freischwimmer” bedrevet en lille, men meget væsentlig bog om de store ting i livet. Forfatteren har i et interview udtalt, at han bl.a. skriver for at få styr på de tanker, der nogle gange truer med at gøre ham vanvittig, men selvom denne bog er skrevet for forfatterens egen skyld, er det bestemt muligt for andre at få noget ud af teksterne i ”Freischwimmer”. Læseren bliver klogere på andre mennesker ved at læse bogen, og det er i sig selv et godt argument for at investere tid i at læse dette værk.

Selvom ”Freischwimmer” kredser om tunge emner som uhelbredelig sygdom og ensomhed, er det ikke en bog, som læseren bliver i dystert humør af at læse. Det er derimod en bog, der får læseren til at tænke over alle de ting i tilværelsen, man bør være taknemmelig over – men ofte ikke tænker over, fordi de fleste af os har tendens til at tage et godt helbred, god familiekontakt m.m., for givet.

Jeg synes ”Freischwimmer er en både glimrende, velskrevet og relevant bog, der sætter en masse tanker i gang hos læseren; man fornemmer at forfatteren vil noget med sine tekster, og jeg vil i høj grad anbefale andre at læse ”Freischwimmer” – det er et menneskeklogt værk, som man ikke bør snyde sig selv for at læse.