Fredens Forbandelse af John Le Carré

af d. 1. maj 2014

99

1993

87-553-1901-7

The Unbearable Peace

Efter at have udgivet “Den hemmelige pilgrim”, og måske allerede var gået i gang med at skrive “Natportieren”, har John le Carré taget sig tid til at rejse til Schweiz, for at besøge Jean-Louis Jeanmaire. Han var blevet løsladt efter 12 års fængsel, ud af en dom på 18 års fængsel for højforræderi mod sit land.

Jeanmaire var general i hæren og noget af en personlighed. Ved en militær øvelse møder han en oberst fra den Sovjetiske ambassade, og der bliver hurtigt skabt en kontakt. Jeanmaires svigerfamilie mistede land og ejendom under den russiske revolution, og han bliver nærmest lovet af obersten, at de skal have erstatning. Herved er forbindelsen skabt, og i hvad der ligner naivitet, giver han russeren fortrolige oplysninger om det schweiziske militær.

Carrés bøger drejer sig ofte om det enkelte individ mod systemet, og det er også temaet i denne lille bog. Blev Jeanmaire udsat for en heksejagt, indrømmede han mere end han skulle osv.? Bogen er hurtig læst, den er kun på 99 sider i miniformat, og kan derved godt virke lidt for overfladisk. Man kan dog ikke undgå at bliver grebet af hovedpersonen og holde med ham i hans kamp for at blive renset. Det er også interessant at se Carré i journalistens rolle, ikke mindst er det rørende at han tager sig tid til at fremhæve en skæbne som Jeanmaires. Han er utvivlsomt blevet fanget af hans historie og ønsker at belyse hans grunde til spionagen. Samtidig er det et fint indblik i det store magtspil der kører i kulisserne og et uhyggeligt bevis på, hvordan det kan ramme enkelte personer og påvirke deres liv så skæbnesvangert.

Jeg fandt bogen interessant og spændende og kan kun anbefale den, især hvis man interesserer sig for den kolde krig og dens skæbner, og bogen var samtidig ret oplysende angående Schweiz’ rolle og position i verdensbilledet.