af d. 14. februar 2016

328

2015

9788771293173

Freddie Mercury - The definitive biography

1 udgave 1 oplag

Ligger i min seng med en kop te inden for rækkevidde, Freddie Mercerys ”Mr. Bad Gay” er lagt på pladespilleren (ja…det er LPén fra 1985, og i min optik hans suverænt bedste soloalbum) og titelnummeret flyder ud af højtalerne med Freddie Mercurys velkendte røst…så man kan vel ikke sige andet end den rette stemning er i orden til at læse Lesley-Ann Jones bog “Freddie Mercury – den definitive biografi.”
Lige siden Queen i midten af 70erne kom ind i min musikverden, har jeg været meget begejstret for deres musikalske evner, måden at fortolke musik på og så især deres forsanger, så da jeg så Lesley-Ann Jones bog måtte jeg simpelthen læse den. Det var med store forventninger jeg gik i gang, og jeg må sige den har ikke skuffet. Det er en bog der går meget tæt på, og vi følger Freddies liv fra hans opvækst på Zanzibar og frem til han dør af AIDS i 1991. Lesley-Ann har i mange år fulgt Queen på deres tuneringer rundt i verden, og hun har interviewet et hav af mennesker der har været en del af Freddies liv, hvoraf mange der har været rigtigt tæt på ham. Det bevirker også, at bogen kommer ind under huden, selv de intime dele af privatlivet er med, så det bliver det hele menneske og ikke kun sangeren der bliver beskrevet. Er man til Queen og Freddie Mercury er det helt sikkert en bog jeg vil anbefale, jeg er sikker på at den vil bidrage med ny viden, selv til de mest hardcore fan.
Bogen er rigt illustreret og bagerst er der, ud over et glimrende stikordsregister, en kronologi over Freddie samt en diskografi dels med Queen album og et med soloalbum, der er også henvisninger til webadresse for flere oplysninger, så på den måde er det også et glimrende opslagsværk.