Franny og Zooey af J. D. Salinger

af d. 15. januar 2006

178

1962

Franny and Zooey

“Franny og Zooey” er en fortælling om søskendeparret Franny og Zooey, og bogen er delt op i to noveller, hvor den første – og korteste – handler om Franny og den anden om Zooey.

I første del “Franny” møder Franny Glass sin kæreste Lane på hans college, hvor der er en slags american football-fest. Parret deltager ikke i festlighederne, for Franny har et begyndende sammenbrud, hvor hun fortæller Lane om, hvor flov og utilfreds hun er med sig selv og sin egen opførsel – hun føler, at hun opfører sig falsk over for andre mennesker og at andre mennesker i virkeligheden ikke kender hende. Lane afviser dog Frannys sammenbrud som noget pjat, men han kommer hurtigt på andre tanker da Franny besvimer på vej til toilettet – Franny lider nemlig af anoreksi.

Bogens anden del, “Zooey”, starter der, hvor bogens første del slutter – nemlig der hvor Franny besvimer. Anden del “Zooey” fortælles af Buddy Glass, der er storebror til Franny og Zooey. Han fortæller om, at Franny nu er hjemme hos forældrene, hvor hun nu – mens Buddy taler – skiftevis sover og græder. Lillebror Zooey befinder sig i New York, og Buddy ønsker, at Zooey kommer hjem og tager en snak med Franny. Det ender med, at Zooey kommer hjem, og Franny og Zooey får sig en samtale om de ting Franny tror på og ønsker sig af livet. Via denne samtale kommer det frem, hvordan Franny vil få fred med sig selv, og hvad hun skal gøre for at se lyset for enden af tunnelen.

“Franny og Zooey” kan temamæssigt minde meget om “Forbandede ungdom” af samme forfatter, men det gør faktisk ikke noget, for “Franny og Zooey” er en meget overbevisende bog, der formår, at holde læseren fastlåst og målløs under hele læsningen. Sproget er skarpt og personerne meget overbevisende, så jeg kan kun anbefale at man læser bogen.