Fortællinger og Efterladte Fortællinger af Franz Kafka

af d. 5. december 2008

696

2008

978-87-02-06622-7, 978-87-02-00816-6

Schriften, Tagebucher, Briefe, Kritische Ausgabe, S. Fischer Verlag

Det er ganske svært at anmelde den nyudgivne samling af Kafkas totale produktion, for der er tale om en broget skare af fortællinger, hvoraf talrige aldrig blev færdiggjort. Men ét står klart; for Kafka fans er der tale om en mundvandsfrembringende lækkerbisken.

For den nye udgave er udgivet som den rene vare. Bind 1, ”Fortællinger”, indeholder de af hans værker som blev udgivet i hans egen levetid, oversat af Isak Winkel Holm, efter S. Fischer Verlags Kritische Ausgabe, og ikke vennen, Max Brods, redigerede versioner af hans arbejde. Dertil kommer, at størstedelen af Kafkas skriverier, samlet i bind 2, ”Efterladte Fortællinger”, aldrig tidligere er udkommet. Disse skulle efter Kafkas eget ønske have været brændt, men vennen lystrede gudskelov ikke. Derfor er der tale om et autentisk kig ind i Kafkas skriveværksted, hvor værkerne til stadighed blev skrevet, ændret på, og nye påbegyndt.

Det giver et indblik i Kafkas arbejdsproces i årene 1912 til 1923, hvor han døde en alt for tidlig død af tuberkulose. En vrimmel af tanker som man kunne ønske han havde magtet at kontrollere bedre, så Verden havde kunnet nyde godt af flere fuldendte (eller næsten) værker. Det betyder også, at hans teknokratiske, juridiske baggrund mærkes; teksterne er ikke så polerede, ofte lidt firkantede og sprogligt begrænsede.

Fremmed- og mistænkeliggørelse, og kampen mod usynlige undertrykkende kræfter i samfundet, er temaer han indgående beskæftiger sig med, sikkert under indtryk af sin egen situation som jøde i en tid, hvor nationalismen brændte som en feber i specielt de ufri østeuropæiske folk underlagt østrig-ungarsk overherredømme. Alt dette sydede og boblede under overfladen, alt imens en ødelæggende 1. Verdenskrig og dens efterspil plagede Europa.

De mange tekster, eller tekstfragmenter, føjer en dimension og nuancer af sanselighed og situationsopfattelse til hans forfatterskab, som ikke mange kender ham for. Forordene i begge bind giver desuden en god introduktion til bøgerne og skulle efter sigende suppleres af en kommende bog af Isak Winkel Holm om Kafka og hans forfatterskab. Den nye autentiske og komplette samling af en af Europas bedste forfattere bør være obligatorisk læsning for alle litteratur interesserede. For det forrygende arbejde og de fantastiske historier kan jeg kun give max point.

“Når jeg møder en smuk pige og beder hende: ‘Vær så venlig, kom med mig’, og hun går stumt forbi, så mener hun dermed: ‘Du er ingen hertug med flyvende navn, ingen bred amerikaner med indiansk kropsbygning, med vandret hvilende øjne, med en hud masseret af græsplænernes luft og de gennemstrømmende floder, du har ikke været på rejser til de store søer og på dem, selv om jeg ikke ved hvor de ligger. Altså om jeg må bede, hvorfor skulle jeg, en smuk pige, gå med dig ?.”