0 kommentarer

Fortællersken af Vibeke Marx

af d. 6. marts 2016
Info
 
Forfatter
Forlag
Genre
Sideantal

252

Udgivet

2016

ISBN

9788771465037

Udgave

1. oplag

 

Officielt skete der kun materiel skade, da et missil i 1982 blev affyret ved et uheld og landede midt i et sommerhusområde ved Sjællands Odde. Men samtidig med missilnedslaget forsvinder Noras kæ­reste, Antony sporløst og ingen har set ham siden.

Nora er en forsagt og selvudslettende ung pige som ikke gør meget væsen af sig. I skolen går hun under navnet Nora Malkeko med slet skjult henvisning til hendes enorme bryster. Hun holder sig helst for sig selv og tager kun sjældent del i klassekammeraternes aktiviteter. En dag får hendes e­nes­te veninde, Yvonne, hende alligevel lokket med til bal på kroen. Yvonne er populær og køn og straks efter ankomsten til kroen, begynder drengene at sværme omkring hende. De slås nærmest om at byde hende op til dans og på anden måde opvarte hende. Alt imens Yvonne morer sig, sidder Nora ene og forladt og varmer bænke, så de næsten bliver gloende under hende. Ingen værdiger hende et eneste blik. Ud på aftenen da det efterhånden er tynget godt ud blandt gæsterne, beslutter Nora sig for at tage hjem. I det samme træder en kraftig lædersko ind i hendes synsfelt, og hun kigger op på dens ejermand. Det er en mand hun aldrig tidligere har mødt. Han spørger på engelsk om hun vil danse og rækker hånden frem.

Nora og den fremmede mand, ved navn Antony, indleder et kort, meget intens og intimt forhold. Som stopper næsten lige så brat, som det begynder, da Antony forlader Nora den 5. september. Dagen efter eksploderer hele egnen, da et missil fra fregatten Peder Skram går af ved en fejl og skader over 100 sommerhuse, og både dansk og udenlandsk presse oversvømmer området af sensationshunger.

Det korte intime bekendtskab med Antony får konsekvenser, og Nora må indstille sig på livet som alenemor til en lille dreng. Henning vokser op og udvikler sig til en fornuftig og gammelklog ung mand som har nok i sig selv. Han lukker kun sjældent Nora ind i sit liv og de to glider stadig længere og længere fra hinanden. I Hennings teenager år lever de nærmest som to fremmede under samme tag. De har intet tilfælles og har absolut intet at sige hinanden.

Efter folkeskolen drager Henning på Interail. Undervejs skriver han kun yderst sjældent hjem til sin mor og kontakten imellem dem er nærmest ikke eksisterende. Henning slår sig til sidst ned som sur­fer i Australien, hvor han også stifter familie.

I Danmark har Nora fornemmelsen af at sidde fast i livet. Hun er en enspænder som trives i sit eget selskab og kun har en meget begrænset omgangskreds. Men så begynder hun at fortælle sin hjemegns historie – en barsk historie med tråde tilbage til besættelsestiden og som inddrager hendes farfar, far og farbrødre. Pludselig står det klart for hende, hvordan det gik til at hendes elskede forsvandt, hvilke skader ”hovsamissilet” egentlig forårsagede samt alt det andet, som stedet gemmer på og kun giver fra sig, hvis man virkelig lytter. Og Nora er en eminent dygtig lytter og en fantastisk og dragende fortæller og hendes foredrag tiltrækker mange mennesker.
“Fortællersken” er velskrevet. Sproget er flydende og nuanceret. Romanen har sit udspring i en sand hændelse, da der rent faktisk blev affyret et såkaldt ”hovsamissil” ved Kattegat den 6. september 1982. Missilet landede i et sommerhusområde ved Lumsås ved Sønderstrand i Vestsjælland og 130 sommerhuse blev ved nedslaget beskadiget i større eller mindre omfang.

På trods af at historien har alle elementerne til at blive rigtig god – dramaet med missilet, kærlighedshistorien mellem Nora og Antony, mor og søn forholdet som er ikke eksisterende og de mange tråde tilbage til de gamle historier fra krigens tid – er det som om, at historien aldrig træder i karakter, og at den ikke kommer helt i mål. Som Nora selv beskriver det på de første linjer i prologen: Visse dage slæber jeg historien efter mig som et cementskib. Tung og træg er den, og jeg tvivler på, om den er værd at bugsere i land.
Måske har forfatteren selv undervejs i skriveprocessen erkendt, at denne historie er tung og træg og umulig at få kontrol over. Det virker som om, at enderne aldrig når hinanden, og at forfatteren til sidst vælger at lade historien synke til bunds som et cementskib. Et cementskib som kan ligge uforstyrret på havets bund, indtil bølgerne og tidens tand til sidst gør det helt af med skibet og alle dets uforløste historier.

Det er lidt ærgerligt, at Vibeke Marx aldrig når helt i mål med denne historie, når nu man ved, at hun ellers er en fantastisk forfatter med et langt og imponerende forfatterskab bag sig. Men selv den bedste kan vel fejle.

Lån bogen på Bibliotek.dk

Facebooktwittermail
Bedømmelse
Karakter