Formateret Af Lasse Holm

214

2007

978-87-90370-72-5

Da Daniel første gang møder Louise gør hun ikke noget stort indtryk på ham. Faktisk er hans beskrivelse af hende i hans dagbog meget lidt flatterende. Da hun senere dukker op på hospitalet og Daniels oplysninger er de eneste der er at finde på den unge traumatiserede kvinde med hukommelsestab, kontaktes han. Først er Daniel slet ikke interesseret i at hjælpe Louise tilbage til virkeligheden, men får senere en glimrende idé. For hvad nu, hvis det er muligt at indkode Louise med erindringer og præferencer som han vælger? Så er det jo muligt for Daniel at skabe sin egen drømmekvinde. Og Louise er lærenem, for det at begå sig i verden handler tilsyneladende mest om to ting:

“Daniel tog mig med i butikker, og vi havde det så sjovt, at jeg igen fik en lille smule dårlig samvittighed over at lyve for ham. Han lærte mig at handle: man går rundt i et stort lokale med en masse hylder, tager hvad man har lyst til, og til sidst putter man et lille kort igennem en maskine hos en træt dame, og trykker på fire knapper. Ligesom med telefonen. Det der med at klare sig i verden handler mest om at trykke på knapper.”

Senere skal det vise sig, at Louise på trods af sine manglende erindringer, der dog dukker gradvist op, er en ung pige med sin helt egen vilje. Og inden hun slipper Daniel af syne har hun medført store forandringer i hans arbejdsliv, familieliv og syn på grundlæggende værdier.

Bogen er skrevet i et meget ligetil sprog. Daniel og Louise er fortællerne og det er to unge mennesker, der lever deres liv uden de store refleksioner. Men alligevel er det en bog, der efterlader læseren med en følelse af at være blevet lidt rigere. For hvad er egentligt kendetegnende for os mennesker, og hvor meget af vores personlighed er skabt af vores erindringer? Kan man genskabe et nyt menneske, selv hvis erindringerne ikke dykkede op igen, eller har hver person en uforanderlig “grundstamme” som ikke lader sig forandre uanset oplevelser og erindringer?
Fortællernes lette og noget overfladiske sprog gør at bogen ikke er den store sproglige perle. Når “Formateret” alligevel sniger sig op på fire stjerner skyldes det, at den trods den lette tone gør et varigt indtryk og efterlader læseren med en del interessante problemstillinger.