af d. 4. november 2016

390

2016

978-87-91955-211

Love from Paris

Magisk, sød, og mere magisk!

Ruby Miller – den engelske forfatter – møder intet mindre end glad og forventningsfuld op i lufthavnen, hvor hun skal hente sin kæreste, Jack, der kommer fra Amerika. For sent opdager hun, at han har meldt afbud, da arbejdet forhindrer ham i at mødes og tage på den planlagte rejse. Såret og irriteret ender Ruby med at tage til Paris for at besøge sin veninde, der har bosat sig i den franske kærlighedsby. Det viser sig hurtigt, at Ruby ikke er den eneste med problemer i paradiset, og Ruby opdager et bundt med gamle breve, som bliver starten på et mystisk og fortryllende kærlighedsmysterium fra 1940’erne. Spørgsmålene kommer krybende, og Ruby’s indre kærlighedsdetektiv sættes på prøve.

“Det her er mere end blot et par værelser fyldt med antikviteter og prisskilte; de indeholder følelser og erindringer, lidenskaber og håb, ungdom og energi… Og en hemmelighed, hvisker en stemme i hovedet.”

Mere skal der ikke forklares om handlingen, da det vil ødelægge læseoplevelsen, men jeg kan fortælle, at brikkerne i både mysteriet og Ruby’s eget liv falder på plads en efter en.

Kærlighed er der nok af i romanen, og vi får også snuset lidt til Frankrigs situation under anden verdenskrig. Handlingen i denne bog fortsættes noget tid efter slutningen af hendes tidligere bog “Magisk karma”, men i og med at Potter kort får forklaret den tidligere historie gennem Ruby’s erindringer, så synes jeg sagtens, at “Forførende Paris” kan læses, uden at man har læst den forrige bog. Humoren er der, men den er ikke så fremtrædende. Derimod er der lagt meget vægt på mystikken og spændingen i det mysterium, Ruby har i sinde at opklare.

Forfatteren nævner i sin ‘Tak’ til slut i bogen: “Forførende Paris er min mest romantiske roman til dato,…”. Det ved jeg nu ikke helt. Jeg har tidligere læst “Magisk karma” af samme forfatter (anmeldt på bogrummet), og personligt synes jeg, at den var mere romantisk end denne bog. Jeg følte, at jeg bedre kunne relatere mig til den forrige bog, da fokus var om hovedpersonens eget kærlighedsliv, hvorimod “Forførende Paris” primært handler om opklaringen af et kærlighedsliv mellem to personer fra fortiden. En sød kærlighed – men jeg følte ikke, at den kom under huden på mig som Ruby’s kærlighedshistorie gjorde.

Plottet med de gamle breve, der afslører en glemt intens kærlighedshistorie, minder mig om Jojo Moyes roman “Det sidste brev fra din elsker”. Trods den sammenligning er de to forfattere – Moyes og Potter – så ulig hinanden i deres måde at skrive og skabe deres historier på. De har begge haft den samme idé som udgangspunkt, men de to romaner kan slet ikke antydes for at være ens. Tværtimod!

Alexandra Potter har igen skrevet en særdeles vellykket feel-good roman, der passer perfekt under genren chick lit. Det gør det blot endnu bedre, at hendes beskrivelser af Paris – både syn og dufte – er så virkelighedstro, at man føler, man er i Paris sammen med personerne i bogen. Så find dig et tæppe og en god kop te, og læn dig tilbage for at nyde et kærlighedsmysterium i kærlighedens by.

Læs mere på bibliotek.dk