Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand af Helle Helle

af d. 3. november 2011

167

2002

87-568-1696-0

I romanen; “Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand” af Helle Helle, følger vi kvinden Susanne gennem livets trivielle skærmydsler. Både på hjemmefronten med kæresten Kim, på hendes arbejde som kantinedame og rengøringskone. Vi møder også Susannes veninde Ester, der efter opdagelsen af sin mands utroskab flytter ind hos Susanne og Kim. Herefter overtager Ester gradvist styringen i hjemmet, og vi følger med i hvordan Susanne skiftevis raser mod hende, og er overbærende overfor hende.

Bogens første kapitel er kronologisk set det sidste i handlingen, og allerede på side to støder vi på sætningen: “Kim, sagde hun, men der var ikke længere noget liv i ham, han trak ikke vejret.” Så allerede her bliver vi stillet overfor en forventning om, at Kim dør i romanen. En forventning Helle på minimalistisk vis ikke direkte indfrier, men lader i stedet os læsere stå med opgaven at forbinde de prikker af informationer, hun giver os.

Bogen er enormt letlæst, men den er efter min mening meget langsommelig. I de første 3/4 af bogen virker det parataktiske sprog ligefrem kedeligt, og det endda på trods af at korte sætninger normalt sætter tempoet op i en tekst. Først i den sidste 1/4 del af bogen kommer man virkelig til at mærke Susanne og hendes manglende jeg struktur. Specielt afsnittet på yoga skolen om aftenen virkede fængende på mig, og her føler man det virkelig, som oplevede man selv yoga-instruktørens “bøjelige knæ” og Susannes skiftende sindstilstande.

Fortælleteknisk er bogen en 3. per. fortælling, men meget personalbundet til Susanne. Vi har her ikke at gøre med en klassisk alvidende fortæller, men der er dog alligevel flere steder i bogen antydninger af et indre syn på hos Susanne. Denne leg med fortællerpositionerne er efter min mening det mest vellykkede i romanen.

Bogen virker på mig frustrerende i sin enkelhed, og var det ikke for den sidste 1/4 var den endt med en enkelt stjerne, nu sniger den sig op på to i stedet.