363

2019

9788772007472

Folk med ångest

1

Dysfunktionelle vidneafhøringer der giver flere spørgsmål end svar

En almindelig lejlighedsfremvisning får en drejning, da en mislykket bankrøver lægger vejen forbi her og låser sig selv og inde i lejligheden sammen med de tilstedeværende fremmede folk. Persongalleriet er farverigt, og der er mange forskellige typer af folk, der er blevet lukket inde i lejligheden under dette åbent-hus-arrangement. Heriblandt kan nævnes en selvmorderisk multimillionær, en gravid, nogle ikea-afhængige og naturligvis også ejendomsmægleren. Bankrøveren – der egentlig blot ville skaffe sig en måneds husleje – opgiver efter kort tid sin spontane gidseltagning og stikker af. Så da politiet kommer og stormer stedet, så er det helt tomt. Resten af historien bygger op omkring den brogede samling af gidsler, der hver især kommer med et helt unik og usammenhængende udsagn under vidneafhøringen. De forskellige vidneudsagn giver anledning til flere spørgsmål, og vidneafhøringen går for alvor i gang.

Det er en velskrevet roman, og man kan hurtigt genkende Fredrik Backman’s romaner. Ikke mindst på omslaget og forside-overskriften, men også hans skrivemåde og fortællende stil. Han formår at skildre et samfundsbillede uden at pege fingre af nogen direkte. Trods alle har hver deres problemer i form af hemmeligheder, sorg, kærlighed og ikke mindst angst for livet, så er vi inderst inde ikke så forskellige, som vi egentlig går rundt og tror.

Det er en godt sammenskruet plot, med en god portion humor, ledetråde og cliffhangere, som bliver forklaret til sidst. Bogen rummer mere end man lige regner med – Helt klart en lækker læseoplevelse, man ikke skal snyde sig selv for.