Førsteelskeren af Leonora Christina Skov

af d. 17. november 2012

405

2012

978-87-400-0634-6

En roman om, hvordan livet også kan leves. Den store danske romanforfatter Nat Kaminski har i 90’erne skrevet en erotisk trilogi baseret på sine egne erotiske oplevelser, men liges meget på sine erobringers og venners historier. Da Nat således har udleveret disse menneskers inderste følelser og handlinger, som ofte er blevet fortalt ham i ren fortrolighed, har vennerne forladt ham, og da også hans seneste erobring, punkmusikeren Veronika Lake – som i parentes ikke har fortalt ham hverken sit korrekte navn eller sin forhistorie – også forlader ham, går han helt i opløsning. Veronica har dog så meget til overs for ham, at hun ønsker at hjælpe ham til en ny roman og får ham til at rejse til Berlin, hvor hun håber, han vil finde ud af, hvorfor han er sendt netop dertil. Det lykkes dog ikke i første omgang, da han allerede i lufthavnen møder en kvinde, som han ønsker, skal forsøde hans tilværelse. Om det går sådan, skal ikke afsløres, men denne kvinde får stor indflydelse på Nats ophold i Berlin, ligesom Veronicas genfundne mormor bliver en central figur i bogen.

Romanen er godt skrevet, forfatteren har et farverigt ordforråd, og situationerne beskrives af og til meget vittigt.

Historien om mormoderen, som har været indespærret på et statshospital det meste af sit voksne liv, er virkelig en grum historie – en roman i romanen. Citatet fra bagsiden af bogen: “Et hårdtslående og vittigt portræt af fire mennesker, der er for desillusionerede til at leve og for selvoptagne til at dø” kan jeg fuldt tilslutte mig.