Før du døde af Camilla Grebe & Åsa Träff

af d. 9. april 2013

431

2013

978-87-638-2391-3

Innan du dog

Det er ret op i tiden at flere forfattere slår sig sammen og skriver en bog, dette er også tilfældet med “Før du døde” som er søstrene Camilla Grebe og Åsa Träffs tredje bog. Om det er fordi de er to forfattere ind over ved jeg ikke, men jeg havde meget svært ved at komme i gang med bogen, da jeg ikke følte den hang helt sammen, i begyndelsen gik jeg død hele tiden max 10-20 sider så orkede jeg ikke mere…. Men efter ca. 100 sider begyndte det hele at falde på plads i min hjerne, rammerne for fortællingen kom på plads og personerne fik liv.

Siri – psykolog der hænger fast i sin fortid, Stefan som hun mistede, da han druknede under en dykning. Hun er ved at miste sin taget om sit liv, sin mand Markus, sønnen, det hele, i jagten på Stefans Død. Parallelt har hun en klient Caroline der opsøger hende for at få hjælp til at komme videre i sit liv, efter hun har mistet kæresten Darius til en anden kvinde. På en måde er de samme sted i deres liv og den måde at stille de to forhold op mod hinanden er ret genial.

Efterhånden som Siri graver sig dybere ned i Stefans fortid, dukker der ting op som hun intet anede om. Det tætte forhold til barndomsvennen og skolekammeraten Anders Holmberg, som er blevet skudt kort før Stefan mistede livet. Sider af Stefan hun ikke kendte, vennen og hans fascination af “Terningmanden” skrevet af George Cockcroft, som de to venner lader sig inspirere af.
Hvem er den Stefan egentlig, som hun har været gift med.?

Det er ikke altid man skal grave i fortiden, sommetider er det klogere at lægge den bag sig og leve det liv der er i nuet.