Flugten af Thomas Bodström

af d. 1. december 2008

345

2008

978-87-567-8866-3

Rymmaren

Thomas Bodström har før sin forfatterdebut været svensk justitsminister. Ligesom forfatterkollegaen Anne Holt. Men hvor Holt skriver mere ‘traditionelle’ krimier er Bodström ovre i den mere politiske ende af skalaen.

Omdrejningspunktet er et mord i et fængsel. En temmelig forhærdet voldsforbryder myrdes i et omklædningsrum, og selvom der er en del fanger lige i området omkring tidspunktet for mordet, er der ingen der vil ytre et ord til myndighederne. Mordet bliver startskuddet til en række begivenheder der får betydning for bogens mange personer. Først og fremmest rammes den myrdedes fætter Miro, som sidder i samme fængsel, af en voldsom hævntørst. Dernæst er der Miros let-bestikkelige advokat, som tvinges til at tage del i flere kriminelle forehavender i forbindelse med Miros hævnaktion. Der er politichefen som ser stort på etik, bare han får forbryderne dømt, og hans kvindelige assistent, der som tidligere advokat sætter spørgsmålstegn ved sin foresattes metoder. Den svenske justitsminister spiller en temmelig stor rolle, idet hun kort før mordet har afslået at lade den myrdede flytte til et andet fængsel.

Konflikten mellem politichefen Christian og den kvindelige kriminalbetjent Susanne starter, da det lykkedes Christian at få fingrene i et vidne. Til gengæld for at hjælpe politiet vil han have asyl i Sverige. Ikke nok med det, han vil vidne anonymt. Det er ikke lovligt at bruge anonyme vidner i Sverige, og da slet ikke at give dem en modydelse for deres tjeneste. Det ser Christian stort på og det lykkedes ham at få aftalen godkendt i justitsministeriet. Det er her Susanne som tidligere anklager ikke kan acceptere chefens metoder og vælger at trodse ham. Ud fra en etisk betragtning er det måske en interessant problemstilling, men som underholdning forbliver det uvedkommende. Hvem der egentlig har begået mordet er heller ikke interessant for handlingen, det er heller ikke Bodstöms ønske, det er det større politiske spil han vil betone. Det virker bare forkert at starte ud med et mord som en hvilken som helst anden krimi, for derefter at miste interessen for både morder og motiv. At afsnittene alle er meget korte, – højst fire sider følger handlingen samme person før der skiftes til den næste, medvirker blot til at bogen ikke rigtigt kommer i dybden. Der skøjtes lidt for meget rundt mellem personerne, som en hidsigt klippet musikvideo. Det er forfærdeligt at se på i fjernsynet, og det hjælper heller ikke på skrift.
Med lidt færre personer og en mere stringent historie havde den været hjemme.
Alt afgøres til sidst, men det er sjovt nok ikke mere intenst end de forløbende sider. Der bygges simpelthen ikke rigtigt op til en dramatisk slutning.
‘Flugten’ er et stykke letlæseligt metervarelitteratur.