af d. 19. november 2014

150

2014

978-87-7973-687-0

Intemperie

Kære Jesús Carrasco

Din titel på din roman, ”Flugt”, opsummerer ret godt hvad bogen handler om. En dreng er flygtet fra landsbyen, fra sine forældre, og især fra landsbyens foged. Selvom drengen har pakket lidt mad og vand til flugten, så har han ikke udtænkt de længerevarende konsekvenser for sin flugt, nemlig at fogden ikke vil opgive at lede efter ham, og at tørken har gjort det åbne land svært at gemme sig i og finde nyt mad. Selv brønde med vand er med heldagsture imellem sig.

På sin vandring møder drengen en gedehyrde der vælger at dele sin mad imellem dem, og derigennem opstår der et anderledes venskab mellem drengen og hyrden. Sammen går de videre i det tørre landskab og sammen møder de modstand og modgang, men drengens vilje for at overleve, og finde et bedre sted, er større end alt den modgang de kan støde på.

Du har skrevet en barsk fortælling om en dreng der flygter fra et uudholdeligt liv. Jeg havde egentlig ikke nogen forventninger til historien, og det var vist godt. Jeg kan tydeligt se de gode kvaliteter din kritikerroste bog består af, og hvorfor den blev kåret som den bedste roman i Spanien i 2013, men for mig var den uendelig kedelig. Du formår at skrive smukke, sceniske beskrivelser af det tørre øde land, og du formår at fortælle os om drengens traumatiske oplevelser i landsbyen, uden egentlig at fortælle os det direkte, men jeg følte bare ikke rigtig noget da jeg læste din bog. Så selvom det er en kort roman, så tog det mig forholdsvis lang tid at læse den, fordi jeg ville så meget andet end at læse om drengens flugt, desværre

Kærlig hilsen
Louise H.