Fjendeland af Synne Garff

af d. 1. september 2007

269

2007

978-87-567-8394-1

I forbindelse med at den amerikanske præsident skal besøge Danmark, planlægger en gruppe internationale terrorister at bortfører præsidenten for åben skærm.

Hovedpersonen Sofie Valeur er studievært og får til opgave at dække besøget af den amerikanske præsident. Det er selvfølgelig en drøm, men i Valeurs tilfælde udvikler det sig til en gyser af de helt store. Inden det store slag skal stå, modtager hun et anonymt brev, som afslører lidt af det der muligvis skal ske, samtidig med at nogle af hendes venner pludselig dør ved mystiske omstændigheder.

Sofie Valeur begynder at forske lidt i tingenes sammenhæng og inden hun ved af det er hun i livsfare og spundet ind i et net af CIA – og Stasifolk med skeletter i skabene helt tilbage fra den kolde krig.

Synne Garff er cand. phil. i italiensk med speciale i italiensk terrorisme under den kolde krig. Hun er mest kendt for sit virke som studievært på Danmarks Radio og Tv2`s Morgen TV, og i de sidste mange år har hun arbejdet som freelanceskribent og forfatter til bl.a. krimiserien “Græskarbanden” Tidligere på året udkom “De mindstes bibel” hvor hun genfortæller biblens største historier.

“Fjendeland” er Garffs romandebut til det voksne publikum, og det er tydeligt at hun trækker meget på sin erfaring gennem tiden. Hendes insiderviden omkring mediernes håndtering af virkeligheden og arbejdsmetoder er gode og den tid der er gået med besøget af den amerikanske præsident Bush, kender vi alle, og endelig så kommer hendes cand. phil. uddannelse også virkelig til sin ret, kan man roligt sige. Alt i alt ved hun har med at gøre, og “Fjendeland” er både underholdende og troværdigt spundet sammen.