Fjeldgraven af Michael Hjorth Og Hans Rosenfeldt

af d. 26. december 2012

402

2012

978-87-92639-92-9

Fjällgraven

Sebastian Bergman er ved at få styr på sit liv. Han er kommet ind i varmen hos Rejseholdet, og kan således være i nærheden af Vanja – hans datter, som (endnu) ikke ved, at Sebastian er hendes biologiske far. Torkel har overvejet og besluttet at tage ham med på holdet i den nye sag: 6 lig er dukket op på et fjeld, de har ligget der i en del år, og mens de 2 hurtigt kan identificeres, er der problemer med at identificere de sidste 4 lig: 2 voksne og 2 børn.

Ud over Torkel, Sebastian, Billy, Vanja og Ursula er Rejseholdet udvidet med den unge og ivrige Jennifer, der på sigt skal afløse Vanja, når hun formentlig skal 3 år til USA for at videreuddanne sig! Hun mangler lige de afsluttende tests og psykologens udtalelse. Da Sebastian finder ud af, at han kan risikere at miste den nærhed, han er i gang med at opbygge i forholdet til Vanja, beslutter han at forsøge at forhindre hende i at tage af sted.

Sebastians smider sin samlever, Ellinor – som han aldrig har ønsket at leve sammen med – ud af lejligheden; det er nødvendigt at være hård og kontant for at få Ellinor til at forstå, at det er alvor. Men Ellinor har sin egen opfattelse af tingene, og skrider til handling – en handling der i høj grad får indflydelse på Vanja og hendes familie.

Ursula er ved at blive skilt fra Mikael – og er bekymret for, hvad det vil betyde i forhold til datteren Bella, der altid har været fars pige. Torkel er stadig forelsket i Ursula, men ved ikke at hun og Mikael er gået fra hinanden. Ursula finder ud af, at Sebastian faktisk har sine gode sider, man kan snakke med ham om sine problemer, og han lytter.

Sideløbende med efterforskningen af fundet på fjeldet følger vi en parallel historie – Shibeka har henvendt sig til en journalist i håb om at få hjælp til at finde ud af hvad der skete med hendes mand, Hamid, som forsvandt sporløst sammen fætteren Said i 2001. Journalisten fatter interesse for historien, da han finder ud af at sagen er hemmeligstemplet – meget usædvanligt for en sag der handler om et asylafslag. Flere personer er dog interesseret i at der ikke rodes op i den gamle sag.

Trådene i de to sager flettes sammen, og sagen opklares. Det mest interessante i bogen er dog personerne i Rejseholdet, som vi nu har fulgt i 3 bøger. Der sker en udvikling med alle personerne, specielt Sebastian, der er en sammensat personlighed med mange sider – han kan både være omsorgsfuld og kynisk. Bogen slutter vældig dramatisk – der er så afgjort lagt op til flere bøger om Rejseholdet. Jeg vil bestemt anbefale at læse bøgerne i rækkefølge som en serie, da man vi gå glip af en masse informationer, man har fået i de tidligere bøger, hvis man starter inde i serien. Så begynd med “Manden der ikke var morder” – derefter “Disciplen” og “Fjeldgraven” – og så venter vi spændt på en fortsættelse.