Fine fornemmelser af Julian Fellowes

af d. 30. oktober 2019

365

2019

978-87-400-5006-6

Snobs, oversat af: Inger Kristensen

Julian Fellowes er nok primært kendt som forfatteren bag tv serien Downton Abbey. Med romanen “Fine fornemmelser” er vi endnu engang til stede hos den engelske højadel og deres problemer. Til forskel fra Downton Abbey er vi dog noget nærmere vores egen tid, nemlig i midt 90’erne. Bogens jeg-fortæller er en mandlig skuespiller, som både har et ben i de højere kredse samt i den mere almindelige middelklasse. Hans veninde Edith møder ret tilfældigt Charles, som er arving til Broughton Hall. Charles er ungkarl og måske ikke den mest intelligente type, men han falder hurtigt for den meget smukke Edith, selvom de måske ikke har så meget til fælles. Edith lever en ret sorgløs tilværelse og venter egentlig bare på, at den rette mand med de rette midler dukker op, så da Charles gør kur til hende, er hun henrykt. Vil det virkelig lykkes hende at sige i rang og agtelse, og indtage en plads på de bonede gulve? De to bliver gift, men alt går ikke helt efter planen. Edith keder sig og har svært ved at gebærde sig i sin nye snobbede svigerfamilie. En dag dukker en ung skuespiller op på slottet, der skal bruges som location til en film, og så begynder der at ske ting og sagde. For har Edith nu giftet sig af kærlighed eller griskhed?

Historien om Edith og Charles er godt bygget op omkring de mange bipersoner i bogen. Den mandlige jeg-fortæller har også en spændende rolle, en rolle jeg faktisk gerne havde hørt noget mere om. Måske fordi historien om Edith og Charles er rimelig forudsigelig. Men Fellowes kan sit kram, også selvom vi er nærmere vore dage end i Downton Abbey. Romanen lander på 3 stjerner, historien er spændende nok, men man bliver ikke så overrasket undervejs. Men underholdt er man.