61

1989

87-562-3957-2

Felix och de flygande tefaten Felix och Fantomen

2.

At læse Felix er at flyve med ind i Jan Lööfs forunderlige fantasi. Han skrev aldrig manuskripter til sin serie om ‘Tintin-klonen’ Felix, men lod hændelserne på hver side glide over i de næste.

Der er to historier. Først hører Felix og vennen Alex om en nedstyrtet Ufo. Den tager de til arktis for at finde, og der møder de en rummand. Hans ven er strandet i en anden Ufo i kredsløb om jorden, hvorfor de tre hijacker en rumraket og sender Felix ud i rummet for at redde den nødstedte. Derfra går det videre ud i galaksen.

Det minder utrolig meget om Tintin. Tintin møder i ‘Flight no. 714 til Sydney’ en rummand, han og Haddock flyver til månen i ‘Månen tur/retur’ , og i ‘Den mystiske stjerne’ finder Tintin en nedstyrtet meteor på arktis. På bagsiden af albummet her har Lööf tegnet Felix, der sidder ved et tegnebord og arbejder på et billede af Fantomet, mens Tintin sidder med et trist ansigtsudtryk og kigger Felix over skulderen.

Dette til trods er Felix ikke planket af fra Hergé. Felix er Lööfs mulighed for at drømme sig væk og møde alle sine helte. I dette bind dækker persongalleriet bl.a. rummænd, Fantomet og kaptajn Nemo, for Felix sejler med på Nautilus. Og Lööfs maskiner, biler og rumraketter ligner noget der selv på Jules Vernes tid ville være uddateret. Der er en naiv kærlighed til den helt primitive mekanik.

Felix er ikke en morsom serie med slagfærdige punchlines, den er mere dragende i sin naive, nærmest barnlige opfindsomhed, og Lööfs tegnetalent er uden sidestykke. Der er en dybde i ruderne, et fuldendt perspektiv, opnået med ganske simple midler. Ind imellem anes et venstreorienteret strejf, -mest når magtmennesker altid er de onde, korrupte og magtlidderlige.

Lööf tegneede kun 6 bind, hvorefter serien løb ud i sandet, videreført af andre der ikke kunne matche Lööfs kreativitet.

Felix er overraskende og god.