af d. 8. november 2005

346

2004

87-02-03145-0

Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull

Originaludgave: 1954

En bog af Thomas Mann, der handler om en storsvindlers liv. Felix Krull oplever en meget begivenhedsfyldt barndom, hvor faderen, der har en ”champagne”-fabrik, går konkurs og til sidst begår selvmord. Efter det rejser familien til Frankfurt, hvor moderen laver en pension, der går rigtig godt. Felix Krull rejser til Paris, efter sin gudfars ønske, og kommer til at arbejde på et hotel, hvor han efter et møde med en vis fin herre laver en aftale om, at han skal rejse et år rundt og udgive sig for at være denne person. På sin rejse til Lissabon, møder han professor Kuckkuck, der har en yndig datter, hvis læber Felix Krull føler sig meget tiltrukket af og ønsker et kys af. Det lykkes for ham, men han bliver opdaget af moderen til datteren, hvor den så ender.

”Felix Krull” er skrevet, som mange andre af Thomas Manns bøger, på et højt plan, hvor man virkelig skal tænke over, hvad man læser. Man kan sige, at bogens struktur er delt op i tre dele: En social-historisk del, hvor det høje borgerskab bliver beskrevet, det mystiske/mytologiske, med hvilken betydning Hermes har for Felix Krull, og en intellektuel del, med Thomas Manns gode beskrivelser af de tanker og samtaler Felix Krull fører.

Generelt er bogen ”Felix Krull” en meget tænksom bog. At det hele måske virker rodet gør, at man måske ikke helt kommer i dybden med de meninger og tanker, Thomas Mann havde med bogen, nemlig hans kritik af borgerskabet, som han også kritiserer i mange af sine andre bøger.

Jeg synes selv, at Thomas Mann er en god forfatter, men bogen ”Felix Krull” er meget rodet, hvilket måske også skyldes, at der skulle have været en efterfølger til ”Felix Krull”. Den blev aldrig skrevet, fordi Thomas Mann døde. Man hører kun om de første 20 år af Felix Krulls svindlerliv, og fordi slutningen ikke er rigtig med, føler man, at den er rodet og ikke afsluttet.