Fanget i en tidslomme af Benedikte Lyager Frederiksen

af d. 11. august 2017

215

2016

978-87-93063-59-4

1. udgave 1. oplag

Det er en rigtig god historie vi her får fornøjelsen af. Bogen handler om en kvinde der efter et hjemmerøveri ender i koma, og det er så hendes oplevelser, mens hun ligger i denne tilstand, man følger. En historie om hendes liv tilbage i starten af 1900 tallet hvor hun er med til at opklare nogle mord der sker. Hun forelsker sig i præsten, og det er i sidste ende også præsten der hjælper hende tilbage til nutiden, så hun kan vågne op igen.

I hendes liv dengang bliver hun fundet af nogen drenge, hun kan ikke huske hvem hun er, og hun ender til sidst med at bo hos en sypige, i det hus som hun i nutiden selv ejer. Hun bliver gode venner med en tvekønnet, og hun er noget mere åben for forskelligheder og nytænkning, men hun ved instinktivt også godt, at alt det hun kender fra nutiden, skal hun ikke bare tale løs omkring. Sypigen forsøger at opklare sin fars død, som man mener er mord. Og da degnen i byen bliver dræbt, begynder der at ske flere underlige ting. Der er også en præst som bliver forgiftet, men de mænd som man tror står bag, har intet med det at gøre. Men hvem er det så der skaber så meget frygt i det lille samfund? Det viser sig at være noget familie til sypigen, som man slet ikke er klar over hvem egentlig er til at starte med.

Tilbage til nutiden, da vores hovedperson vågner af komaen, bliver hun klar over at hun skal lære at leve livet meget mere intenst end førhen. Og derfor får kærligheden endelig lov at sejre. Hun får også opklaringen på hvad der skete med den præst hun forelskede sig i førhen, da hun får en nøgle, som hun med det samme genkender…

En super fin historie og alligevel er jeg ikke særlig glad som læser. For jeg bliver konstant afbrudt af en meget ukorrekt korrekturlæsning. Det skæmmer læseoplevelsen, at man hele tiden bliver bremset af stavefejl, forkerte nutid/datid vendinger og lign. Og det gjorde at bogen blev rigtig lang at læse. Dog må jeg sige, at hvis der havde været læst ordentlig korrektur så havde det været en noget større fornøjelse at læse denne roman!

Bogen har samtidig et lidt naivt udtryk i den forstand at den dybere mening med historien er, at man skal huske at sætte pris på det man har og være mere taknemmelig. Ikke at det fejler noget, men den lykkelige slutning gør for mig personligt, at jeg syntes bogen bliver lidt triviel til sidst.