Færdig med Eddy Bellegueule af Édouard Louis

af d. 8. marts 2015

220

2015

978-87-638-3674-6

En finir avec Eddy Bellegueule

Édouard Louist debuterede som 21 årig med denne roman, der handler om hans egen opvækst i et mindre samfund i udkanten af nord Frankrig. En opvækst i et fattigt hjem hvor mænd er mænd og tonen rå og kontant, det er en maskulin verden hvor alkoholen flyder i lind strøm; fremtidsudsigterne for drengene er et slidsomt job på fabrikken og hvor pigerne bliver gift, får børn, passer hjem og mand, hvis de er heldige måske et job som kassedame.
Eddy passer ikke ind i disse arketyper og bliver da også dagligt moppet i skolen, og da han hårdt presset af faderen forsøger sig med fodbold bliver også det en fiasko. Endda en fiasko i dobbelt forstand, da han må opleve sin far blive flov over at skulle forsvarer over for træneren at Eddy jo ikke var helt som andre drenge… Hjemme var han også en “tøs”, mørkeræd og indtil sine ti år hang han i mors skørtes og lod hende ikke ud af syne, og legekammeraterne var et par af byens piger. Eddy har så set kun to valg, at indordne sig eller flytte.

Édouard Louis bog er let læselig og meget følelsesmæssig, man føler virkelig med ham og den opvækst han har haft. Bogen har vakt en del debat i Frankrig og er blevet nomineret til en del priser. Den er udgivet i 18 lande og der er allerede solgt filmrettigheder til den, hvilket jeg på en måde godt kan forstå. Hans beskrivelse af sin opvækst og de sår det har givet kan kun vække debat og på film tror jeg det kan blive stærkt. Men hans bog er dog periodisk noget langtrukken, hvorfor jeg ikke vil give den mere end tre stjerner.