af d. 24. juni 2014

331

1992

87-595-0215-0

Fatherland

Robert Harris er en af mine yndlingsforfattere, så forventningerne var store, inden jeg gik i gang med hans debut, “Fædrelandet”.

Handlingen foregår i et Tyskland der har vundet 2. verdenskrig, eller næsten, der er stadig kampe langt inde i Sovjet. Året er 1964 og Hitler skal snart fejre sin 75 års fødselsdag. Heydrich og Goebbels lever, Himmler er styrtet ned med et fly. Det Stortyske Rige består af det meste af Europa og en stor bid af Sovjet, Churchill er flygtet til Canada. Berlin er en stor hyldest til Hitler, med store bygninger udtænkt af Speer. Hovedpersonen, Xavier March, er ansat i drabsafdelingen og er Sturmbannführer i SS. Han hader sin uniform og tvivler på det nazistiske system. Han er fraskilt og hans søn vender sig mere og mere imod ham. March efterforsker en tidligere højtstående nazists død, der følger snart andre dødsfald, og March aner en sammenhæng. Han får hjælp af en amerikansk journalist og har snart flere fjender blandt sine egne rækker.

Harris formår at skildre et Europa i nazismens magt på ubehagelig, fremragende vis. Man kan sagtens forestille sig, at det kunne have set sådan ud, hvis historien havde gået anderledes. Hans beskrivelser af Berlin med kæmpe triumfbuer og hyldester til Hitler virker autentiske og skræmmende, og er sikkert baseret på Speers oprindelige planer. Stemningen i det tyske samfund er godt beskrevet, utrygheden og uvisheden, især om jøderne som er sendt øst på….

Selve plottet i bogen er også godt udtænkt, især efter bogen er færdig læst. Jeg synes handlingen skred for langsomt frem, og jeg brugte temmelig lang tid på at læse bogen. Måske var det for mig en alt for ubehagelig tanke, at Hitler skulle have vundet krigen og faktisk var ved at bejle til USA og præsident Kennedy (Joseph, i øvrigt). Alt i alt en solid krimi med base i et fremtidssamfund, der heldigvis ikke blev til noget!