af d. 27. juni 2020

555

2020

978-87-7007-341-7

Ett system så magnifikt att det bländar (oversat af Mich Vraa)

1.

Faktisk er jeg lidt i tvivl om, hvor jeg skal starte denne anmeldelse. Normalt ville jeg starte med et resume af bogens handling, men denne gang er det ikke en helt simpel opgave. Et system så storslået at det blænder er nemlig en labyrintisk og kompliceret roman, som på sin vis ikke følger en bestemt, kronologisk handling. Men her kommer dog alligevel et forsøg på at beskrive bogen.

Sebastian, Matilda og Clara er søskende, født i Sverige. Trillinger endda, men forskellige som nat og dag. Sebastian er den kloge og videnskabeligt anlagte type, der har lidt et enormt tab som han prøver at komme sig over ved at flytte til England for at varetage et spændende job. Matilda er altid klar på nye eventyr, hvilket i denne omgang har ført hende til Berlin, men er samtidig meget ustabil og overbevist om at hun er et dårligt menneske. Og Clara, der opfattes som den mest usikre og tryghedssøgende af de tre, beslutter sig imod alle odds for at gøre noget drastisk og flyver til Påskeøen. Ingen af dem taler synderlig meget med med hinanden, omend de hver især tænker på deres søskende konstant. Samtidig er deres far væk, og deres mor gemmer på en stor hemmelighed som hun gerne vil dele med dem. Og så er der de mange mystiske cikader, den sære blå farve, jordens undergang og en meget moralsk abe.

Et system så storslået at det blænder er virkelig en kompleks roman. Den giver læseren en masse spørgsmål, og svarer da heldigvis på en del af dem undervejs. Bogens excentriske personer tager læseren med ned i mange dybe huller og ned af mange blinde passager – på vej til en destination, som jeg endnu er usikker på efter jeg har lagt bogen fra mig. Alligevel er bogen spændende, og den er velskrevet med et meget levende og finurligt sprog.

Anmeldereksemplar.