Et sted i nærheden af Cecelia Ahern

af d. 24. oktober 2008

423

2008

978-87-7604-186-1

A Place Called Here

Der er nu noget særligt over irske forfattere. Det er som om den magi, der omgiver den smaragdgrønne ø’s legender, smitter af på dem, får deres personkarakteristikker til at leve lidt mere end andres og deres historier til at indeholde en knivspids af noget særligt. I hvert fald hvis du spørger mig.

Ahern introducerede sine læsere for det magiske islæt i hendes 3. roman på dansk “Hvis du ku’ se mig nu” og dette finurlige fortsætter i bogen om Sandy Shortt.

Sandy er en opdager, tidligere ansat i politiet og nu med eget firma med speciale i at finde forsvundne personer. Hun gør det ikke for pengenes skyld, det er heller ikke altid hun løser sagerne, men hun forsøger så godt hun kan og det bunder alt sammen i den dag Jennie-May forsvandt, da Sandy og Jennie-May var 10 år. Lige siden har Sandy været besat om at finde ting og distancerer sig fra verden som følge deraf. Hun har sit job, men ingen kæreste selvom der findes dem, der elsker hende, så ser hun det ikke og en dag forsvinder Sandy selv, til landet hvor de forsvundne havner. Et sted hvor folk ikke vender tilbage – eller gør de?

Det er en magisk fortælling og den er ikke en sædvanlig chicklit – det er mere et mix af eventyr, magiske fortællinger og en kærlighedshistorie. Det lyder sært, og jeg skulle da også lige finde rundt i hvordan historien blev fortalt – og det er det eneste der trækker karakteren ned til 4 stjerner – men det blev endnu en gang en af de bøger jeg lukkede for sidste gang med en øm fornemmelse overfor.

Der er bare et eller andet over fortællingen om Sandy Shortt. For at nyde den fuldt, vil jeg anbefale bogen til en fantasifuld sjæl.