Et spørgsmål om penge af Anna Grue

af d. 12. december 2012

419

2012

978-87-567-9915-7

Rigmanden og playboyen Peter Münster-Smith findes dræbt i sit entrepenørfirma, som er under renovering. På etagen under den, hvor liget blev fundet gik den unge malerlærling Christina, aftenen forinden, og malede med høj musik i ørerne. Havde morderen også været inde ved hende? Noget tyder på det..

Det skorter ikke på mulige motiver til mordet. Peter har kørt sit eget løb med firmaet, udenom medejeren Axel, han har haft et hyppigt kokainforbrug og er en ivrig samler af dyre ure. Politiet har nok at gøre med at afhøre personerne i hans omgangskreds; Arbejdsrelationer, venner, familie og ikke mindst hans husholderske gennem mange år, som har et ret indgående (og usundt) kendskab til Peters adskillige kvindebekendtskaber. På playboyens computer finder politiet yderligere beviser på dette, da Peter Münster-Smith har et helt arkiv med sine erobringer.

Samtidig har kommunikationschefen Benedicte Johnstrup helt andre ting at spekulere på, end mordet på sin chef. Hendes mand, Martin, er ikke kommet hjem som aftalt, så hendes elleveårige søn har siddet alene hjemme hele aftenen. Benedicte frygter, at Martin kan have fundet ud af noget om hendes affære med firmaets medejer Axel. Hendes bange anelser bliver ikke mindre, da hun finder et brev der bekræfter dette i Martins skuffe. Har Martins forsvinden mon relation til mordet?

Dan Sommerdahl kommer igen på arbejde da han bliver hyret til at finde den forsvundne Martin, og selvfølgelig kan han ikke dy sig for også at involvere sig i opklaringen af mordet på Peter Münster-Smith.

Som altid sidder jeg med en ufattelig tom fornemmelse efter at være nået til enden af endnu en af Anna Grues, ikke mindre end fremragende, krimier. Hvad gør jeg nu? – er følelsen efter at have levet mig totalt ind i handlingen og personernes gøren og laden. Men som jeg før har måttet sande, jeg må væbne mig med tålmodighed til der forhåbentlig kommer endnu en bog på gaden.

Det Anna Grue mestrer, er fra start til slut at skabe spænding og fængsle læseren i det samfund hun har skabt. Jeg føler, jeg kender bogens hovedpersoner personligt og det føles nærmest som at følge op på gamle bekendtskaber hver gang en ny bog kommer på gaden.

Fantastisk underholdning og spænding på højt niveau!