Erna i krig af Erling Jepsen

af d. 23. december 2018

309

2018

978-87-02-27074-7

Erling Jepsen er igen i det humoristiske hjørne med denne hans seneste roman, som igen har sit udspring i forfatterens Sønderjylland. Her går livet sin vante gang i Bramstrup, hvor mor Erna passer sit lille hus og sin søn Kalle, som ikke har så mange kopper i skabet, som Erna siger. Da alle våbenføre mænd indkaldes til deltagelse i Første Verdenskrig på tysk side, indkaldes også Kalle, og Erna ved, at det klarer han aldrig alene. Hun tager derfor sagerne i egen hånd og på forunderlig vis – og i uniform fra en deserteret soldat – følger hun på tætteste hold Kalle og hans kammerater, som står last og brast med Erna – næsten alle sammen.

Vi følger holdet på turen til krigszonen i Somme i Frankrig og oplever på tætteste hold krigens grusomheder – på sine steder dog meget humoristisk skildret til trods for alvoren. Erna bliver opdaget og står til hjemsendelse – MEN igen finder hun nye veje, og disse veje opstår på baggrund af Ernas ønske om, at Tyskland taber krigen, så Sønderjylland igen kan komme tilbage til Danmark, og hun gør via sit nye arbejde sit til at hærens gode soldater bliver ukampdygtige. Krigen ender, og enderne når sammen igen på en måde som jeg dog vil lade kommende læsere selv finde – lidt spænding må anmeldelsen indeholde, så god læselyst.

Bogen er let læst, sproget tilpasset indholdet og giver indtryk af, at forfatteren har foretaget research omkring krigsføring og skyttegravskrige under Første Verdenskrig og – med fornøden humor – har gengivet livet, som det kan have udfoldet sig under disse forhold.