Erling – Tørre lommesmerter af Bud Grace

af d. 10. april 2015

50

2014

978-87-92718-78-5

Ernie

”Tørre lommesmerter” består af avisstriber fra 2011. Hvorfor det år er valgt er ikke begrundet i materialet, der til gengæld indeholder en hilsen fra Bud Grace, der fortæller at han har mødt Jacob Haugaard og synes godt om ham. Men ikke nogen begrundelse for hvorfor forlaget ikke samler handsken op hvor de smed den for tyve år siden, hvor vi sidst fik et Erling-album på dansk.

Grundlaget for spørgsmålet er, at 2011 materialet ganske enkelt ikke er lige så stærkt som det Grace leverede i starten af 90’erne. Ikke at lommesmerterne her ikke rummer noget guld, for det gør de, men forfatterens evne til at ride en idé så vildt, at man ikke længere ved hvor et vanvittigt hændelsesforløb tog sin oprindelse, løber af sporet. Det har altid været seriens styrke, men sandheden er at situationerne i 2011 ikke vrides nok, enkelte gags gentages, bare med en ny figur, eller med en lille ændring i teksten, hvorfor seriens fans vil afgjort føle sig snydt. Måske kan det gå for læsere der kun ser serien hver anden dag i avisen, men som trykt album holdet det ikke. Her kunne det danske forlag godt tillade sig at være lidt mere selektive.
Det lugter lidt af en hurtig dansk eksekvering, når en bifigur introduceres som Severinsen, for i næste stribe at hedde noget helt andet.

Men guldet ER her som sagt: Da Grace roder sig ud i en fortløbende beretning om hvordan det lykkes en zombie at blive ansat som sekretær for onkel Theo, kører han rigtigt med den absurde klat. Hvilket er og altid har været seriens charme, absurditeten. Ikke latterlige punchlines, men absurd opførsel, absurde hændelsesforløb, og rent ud sagt absurde figurer. Og i desværre alt for få striber træffes onkel Theos fraskilte forældre, hvor farmand ganske enkelt er en rigtig styg stodder.

Forlaget skal vitterligt have tak for at have taget denne længe savnede perle op igen, men grav for guds skyld mere ned i materialet, før næste album sendes i trykken.

Lån tegneserien på bibliotek.dk