Erindringer fra det røde oprør i Vyborg 1918 af Erik Johan Tallgren

af d. 27. juni 2018

84

2017

978-87-93578-04-3

oversætter: Viveca Tallgren

Enten har jeg syvsovet min vej gennem historietimerne i min skoletid (ret sandsynligt), eller også sker der alvorlige udeladelser, når det skal afgøres hvad der hører til pensum. For vidste du at der har fundet en borgerkrig sted i Skandinavien? I Finland i 1918, det sidste år af 1. verdenskrig, lige i kølvandet på den russiske revolution, bryder uroligheder ud mellem to grupperinger. Der er de hvide, som er arbejdsgiverne/borgerskabet med deres tilhængere og på den anden side de røde arbejdere og deres russiske støtter. Hurtigt rykker russiske tropper ind i Finland, og midt i det hele er familien Tallgren, finner med svenske aner. Hele familien taler svensk. Fortælleren Erik, er kun 15 år, den ældste af en søskendeflok på fire. Hans far er stationsforstander ved jernbanen, og bliver fængslet af de røde, for han er arbejdsgiverens mand, der nægter at udbetale strejkepenge til de strejkende arbejdsmænd. Familien valfarter til fængslet for at støtte faren, og bringer ham de få madvarer de kan undvære. Fødevarer bliver hurtigt en mangelvare, byen er under de rødes belejring, mens de hvis ligger uden for byen og beskyder de rødes stillinger. Om natten knalder de rødes kanoner, som står opstillet lige overfor familien Tallgrens vinduer.

Den korte erindring er ligeså spændende som en roman, ja, måske mere endda, og den unge Erik, der skrev erindringerne ned som 25 årig, er en blændende observatør og fortæller. At manuskriptet har ligget og ventet på udgivelse i næsten 100 år mærker man heller ikke. Enten har forlaget lavet et usædvanlig gennemført oversættelsesarbejder, eller også var Erik Tallgren en meget tidløs fortæller. Denne fine lille bog, er gribende og grusom, og fortæller på ærlig vis hvordan en 15-års knægt påvirkes af krigen.

Siden anden verdenskrig har Vyborg hørt under Rusland, i dag er byen et yndet turistmål for finner.