Erik den Røde. Skibet og sværdet. Ploven og sangen af Preben Mørkbak

af d. 14. marts 2008

839

2006

87-595-2665-3, 978-87-595-2665-1

Erik den Røde fødes 952 i Norge, hvorfra han som 14-årig må flygte, da hans far dømmes fredløs. Erik vokser derfor op på Island, hvorfra han drager på togter til både Norge og Suder øerne. Han rejser som ven af tordenguden Tor, hvilket ofte er ildeset, da kristendommen på denne tid er ved at sætte en stopper for den gamle nordiske tro. Læseren får således både beretningen om en af vikingetidens største personligheder, en ærlig fremstilling af tidens kultur og mytologi, og via hovedpersonen ‘førstehånds-oplevelsen’ af den ulige kamp mellem kristendommen og den gamle nordiske mytologi.
Fra Erik den Røde optræder første gang som søsyg 14-årig, til han sidder som aldrende monark på sin gård i Grønland, holder man af ham. Han har forsonende træk og er samtidig udstyret med et kolerisk sind, der gang på gang bringer ham i vanskeligheder. At hans blik kunne få ‘fluer til at lande’ siger vist det hele.

Mørkbak gør brug af et simpelt og meget effektfuldt billedsprog der klæder de knap 800 sider. ‘Han stod med eftertanken på panden og fremtiden i øjnene’. Billedbehandlingen i sproget er af en uhørt høj lyrisk kvalitet, den er samtidig letlæselig i en stil der virker troværdig og passende for vikingetiden. Hos Mørkbak er sprogbehandlingen en fornøjelse, – her er der ikke noget af det bevidst støvede sprog andre historiske romaner plages af.

Forfatteren har med ”Erik den Røde” digtet en roman i særklasse. Han har grebet i essensen af den islandske saga og som en bager, hvis hemmelighed er god gammel surdej, skrevet et værk der både er en fremragende historisk roman samt en hyldest til netop sagaerne. En kraftpræstation af ren originalitet. Den er fra første side både oplysende og spændende.
”Erik den Røde” er opstået ud af Mørkbaks kærlighed til sagaerne, men den spænder dog ikke over er så komplekst persongalleri som sagaerne. Desuden overrasker det positivt, at der først for alvor flyder blod 200 sider henne i bogen. Der er kælet mere for historien og for beskrivelsen af kulturen, end for skildringen af blodige sværdkampe. Disse er der naturligvis masse af, men i velafmålte mængder.
Selvom det er en fiktiv historie, er den holdt tæt op ad virkelighedens begivenheder. Bagest findes både kort over Norge, Island og Grønland, samt en historisk oversigt over begivenhederne i de involverede lande for den periode historien strækker sig over. Det øger troværdigheden. Mørkbak har gjort et kompetent forarbejde og skabt et fremragende, skudsikkert og vigtigt værk.