Erik Balling – manden med de største succeser i dansk film af Karen Thisted

af d. 20. september 2012

238

1996

87-7553-555-6

Radio-, tv- og dagbladsjournalisten Karen Thisted er også forfatter til en række interviewbøger – bl.a. bestselleren ”Det skal mærkes at vi lever” med Benny Andersen og Johannes Møllehave, og i portræt- og samtalebogen ”Erik Balling – manden med de største succeser i dansk film” kommer hun hele vejen rundt om den legendariske manuskriptforfatter, instruktør, producent og direktør.

Erik Balling var Nordisk Films gulddreng, der sikrede filmselskabets eksistensgrundlag og derfor havde stort set frie tøjler til ”at lege”, som han selv betegnede sit omfattende virke. Han debuterede med ”Adam og Eva” i 1952, og efter 38 film – bl.a. ”Kispus”, ”Poeten og Lillemor”, ”Cirkus Buster”, ”Sommer i Tyrol”, ”Landmandsliv” og ”Qivitoq” (der blev nomineret til en Oscar) foruden naturligvis Olsen Banden-filmene – satte han i 1983 et fornemt punktum for filmkarrieren med ”Midt om natten”.

Bogen fortæller om alle de kendte og elskede film og tv-serier, der fik danskerne til at strømme i biografen – og lagde gaderne øde lørdag aftener, når der blev blændet op for ”Huset på Christianshavn” og ”Matador”. Vi hører om Erik Ballings tætte samarbejde og venskab med makkeren Henning Bahs og parrets årlige ture til Paris for at skrive manuskript til Olsen Banden-filmene, Ballings livslange venskab med skuespillerne Ove Sprogøe, Bjørn Watt-Boolsen og Helle Virkner (hvis to børn Balling var gudfar til), ligesom også bl.a. Malene Schwartz, Holger Juul Hansen, Kirsten Olesen, Kim Larsen og naturligvis ophavskvinden til ”Matador”, Lise Nørgaard, beretter om den karismatiske filmmand.

I selskab med ”Erik Balling – manden med de største succeser i dansk film” er man godt underholdt, og selv om jeg har læst mange biografier af danske skuespillere, byder bogen på et væld af hidtil ukendte historier, spændende facts og sjove anekdoter. Jeg kan derfor kun varmt anbefale dette stærke monument over en fantastisk epoke i dansk film og tv.