Eremitten af Thomas Rydahl

af d. 26. juli 2015

406

978-87-91299-60-5

Eremitten

1

De første tyve sider er fuldstændig overflødige: Eremitten kører taxa, og møder en masse personer der i første omgang ikke introduceres. Det er bare en kedelig taxachaufførs kedelige grå hverdag. Derefter finder han ved et trafikdrab en afhugget finger, som han stjæler, inden han ringer efter en ambulance og stikker af. Fingeren sætter han fast på sin egen hånd med tape, for han har i et depressivt øjeblik skilt sig af med sin lillefinger.

Det starter konformt, skifter i zigzag til det absurde og sygelige, og man han lyst til at smide bogen langt væk, – men på grund af utallige lovprisninger hænger man ved, og det betaler sig, for Eremitten er en direkte nyskabende spændingsbog. Tilmed eminent forfattet. Denne sindrige langsomt fremadskridende beretning om en deprimeret aldrende dansk taxachauffør på Fuerteventura, der kører sig egen efterforskning efter en forsvunden mor til en død baby – den er vanvittigt gribende. Umulig at lægge fra sig, på trods af at spændingen igennem bogens første halvdel overhovedet ikke inviterer til neglebidning. Opfindsomheden ved den utroligt aparte hovedperson er alt der skal til for at holde læseren beskæftiget. Eremitten, eller Erhard som han hedder, er en ulidelig person der ikke kun gør det dummeste der kan gøres i rigtigt mange situationer – han gør det helt utænkelige. Og det er fedt. Læseren tænker ‘nej, nej, nej, det gør han bare ikke’, men det gør han. Som når Rytteriet synger penis i danske popsange, sender Rydahl sin Eremit i moralsk helt forkastelige retninger. Det kommer der fantastisk underholdning ud af.

Erhards meningsløse tilværelse – der består i enten at være fuld eller køre taxa, eller begge dele samtidig – får indhold da politiet får brug for en dansk tolk til at tyde nogen stumper fra en avis. Erhard finder herigennem en pervers lyst til selv at lede efter en mor til en lille død baby. Hans motivation for at gøre det må stå hen i det uvisse, men hvis man vil gå rundt med en påklistret rådnende lillefinger, kan man vel også lede sin egen politiefterforskning?

Sammen med de første tyve-tredje sider er bogens eneste svaghed at de sidste ti sider en smule kliché, som når Erhard lige skal have bundet plottets løse ender sammen og får hjælp af en snakkesaglig bandit, men ellers er Eremitten et absolut pletskud.

Rydahl, vi vil have mere!