af d. 5. november 2006

380

2006

87-7714-674-3

Anybody Out There?

Endnu en bog om Walsh-familien, denne gang er turen kommet til den lidt mere dystre historie om Anna.

Anna Walsh er lige vendt tilbage til forældrenes hjem i Dublin, hvor hun plejes af sin mor og irriteres af sine søstre, mens hun længes efter New York og hendes mand Aidan. Anna er kommet slemt til skade og Aidan har af en eller anden grund ikke kontaktet hende, selvom hun er desperat for at tale med ham. Han tager ikke sin mobil og svarer ikke sine emails, så hun er efterhånden MEGET urolig. Efter ar og skrammer er begyndt at hele pænt, overbeviser hun sin familie om at hun må til New York og tale ud med Aidan. Hun må også tilbage til job og venner. Hele hendes liv har været på standby de to måneder hun har kommet sig og hun må til at leve det igen.

Vel tilbage i New York leder hun forgæves efter Aidan. Hun støder ind i hendes og Aidans tidligere omgangskreds, der alle taler til hendes ar i ansigtet. Som var hun en kvindelig Harry Potter, lige efter hans første sammenstød med Voldemort. I New York udvikler hendes hukommelse sig og lige pludselig kan hun huske hvad der er sket og så starter mareridtet for alvor. For nu kan hun huske det skete og ensomheden brager ind på hende. Anna begynder at lede efter svar på spørgsmål og det bringer hende de mest absurde steder hen, men langsomt får hun hul på jagten.

Det er stadig chick lit det her. Det er bare med en del alvor bag og du tages virkelig med på nogle følelsesmæssige rollercoasters. Så hvis du har samlet denne bog op med henblik på at få et godt grin, så læg den fra dig igen. Få fat i Kinsellas “Hushjælp Søges” i stedet, for denne bog er anderledes mørk. Som læser sidder man seriøst med ønsket om at give Anna et knus, når de slemmeste minder træder ind på banen.
Og du kan være ganske rolig, hun når op af afgrunden med tiden, som alle der har været i en sådan situation.

Sproget er som altid flydende. Der er stadig spor af humor i den alvorlige historie. Vi, der hungrer efter nyt fra resten af Walsh-familien, fodres velvilligt med ny viden om hvordan det så gik.
Det der er virkeligt godt ved disse bøger om hvert Walsh-medlem, er at vi skifter standpunkt ang. personerne efterhånden som vi får indblik i deres historie. Vi får et nuanceret syn og det er herligt at følge dem. Selvom denne bog er mere tragisk, så burde enhver Marian Keyes fan læse den. Den er det værd.

Der vanker også en bog om Helen, som undertegnede seriøst glæder sig til.