Engleløgnen af Kirsten Wandahl

af d. 7. februar 2020

222

2019

9788793758902

Martha har oprettet et Excel-ark med en tom plads til hver af de 46 dage, der står imellem hendes afsked med folkeskolen og første dag på gymnasiet. Sommerferien står som et gabende tomt hul, hvor hun på en eller anden måde skal gøre sig selv og sin eksistens synlig. Humøret er ikke i topform, og hun skal anstrenge sig for at virke glad og nærværende.

Efter afgangsfesten tager Martha modstræbende med sin mor og lillebror på ø-lejr. Det bliver ikke så åndssvagt, som hun først forestillede sig, og det til trods for, at der ikke er strøm til at oplade mobiltelefonen på øen. På ø-lejren møder hun afslappede familier, hyggelige aktiviteter, stille natur og en to år ældre pige, Victoria. Venskabet med Victoria får Martha til at føle sig i live igen, og langsomt opdager hun, at hun er blevet forelsket i hende.

Forfatter Kirsten Wandahl beskriver med stor følsomhed en teenagers forskellige følelsesmæssige tilstande. Måske på grund af sit arbejde som lærer virker hun fint på bølgelængde med både unges usikkerheder, sprog og digitale liv. F.eks. er Martha lige ved slet ikke at eksistere, hvis hun vågner en morgen, uden at en eneste ven har skrevet en sms.

Som fortællingen folder sig ud, erfarer vi, at der er en langt dybere årsag til Marthas manglende humør. En tidligere traumatisk begivenhed har givet hende en stor sorg, som først skal afsluttes, før livet for alvor kan fortsætte.

Engleløgnen er skrevet i et godt og letlæseligt sprog, fyldt med maleriske nuancer, hvor naturen beskrives med alle sanser og er med til at understøtte følelserne. Ungdomsbøger skulle nok bedømmes af unge selv, for jeg kan være i tvivl, om naturbeskrivelserne er for detaljerede. De er med til at sætte stemningen, men måske vil man som ung hellere hurtigt videre i handlingen? Samtidig følelsesmæssigt flot fortalt, så man med hovedpersonen gennemlever en stor og svær udvikling. Selv om engle er tilbagevendende i bogen, er jeg stadig usikker på, hvorfor titlen er blevet Engleløgnen!?

Romanen kan absolut anbefales til unge læsere, som i læsningen kan erfare, at selv de værste faser i livet er midlertidige processer i en fortsat udvikling.

lån bogen på biblioteket