0 kommentarer

Englekrøller af Per Gammelgaard

af d. 25. juli 2016
Info
 
Sideantal

268

Udgivet

2016

ISBN

978-87-7151-205-2

Udgave

1. udgave

 

På sæt og vis er det alle raske drenges historie, altid empatiske Per Gammelgaard her har skrevet. Historien om, hvordan ydre modgang vendes indad og i flere faser undergår en forvandling fra undrende fortvivlelse over ulmende selvhad til blussende aggressioner, der stritter i alle retninger. Et kønsbetinget savn af de følelsesmæssige filtre, som gør piger stærkere i lignende situationer.

Tobias’ kønne mor dør ung. Faren aner han ikke, hvem var; måske en af de mange mænd, moren havde på besøg på alle tidspunkter af døgnet. Skolekammeraterne kalder ham luderdreng, men det betyder ikke så meget; Tobias vil bare gerne finde en far. Eller i det mindste en farskikkelse. Og det skal ikke være onkel Børge, som han kommer til at bo hos. Tynde onkel Børge og tykke tante Aase, der har en ostebutik, ligner en ost, lugter af ost og er skrap hele tiden.

Hvad sker der i hovedet på en knægt, hvis mor måske var til fals og nu ligger på de ukendtes grav; hvis far han kun kan fantasere om? 12-13-årige Tobias bliver rodløs, begynder at stjæle, stikker sin eneste ven en knytnæve i ansigtet for en uoverlagt bemærkning, har svedige mareridt om at skære hovedet af tante Aase, veksler mellem krybende underdanighed og morderisk had.

Et foto gemt i en hemmelig lomme i en af morens efterladte kjoler, som Tobias har gemt på grund af den gode lugt, viser moren og en ranglet volleyballspiller, der ser lykkelige ud sammen. Er dét monstro hans far? Eller er det den hidsige skolelærer? Mekanikeren? Skibsmægleren med den fine Mercedes? På sin gamle havelåge flintrer Tobias rundt efter sandheden i Frederikshavn og omegn, men finder ikke andet end skuffelser og hånlige afvisninger.

Uden store armbevægelser eller psykologisk forklar-mig-røv tegner den sindige jyde, Per Gammelgaard, et bittersødt portræt af en dreng, hvis liv starter skævt og slingrer faretruende derudaf uden dog at kæntre helt. Mod slutningen aner man endog et spinkelt lys i øst.

Skrivestilen er nærmest impressionistisk, og de sepiatonede billeder, der kommer ud af det, kolporterer læseren hovedkulds tilbage til mere uskyldige tider; som i de gamle lystspil. Men også til et Danmark med større sociale skel; en provinsielt tænkende befolkning, hvis intolerance dengang vendte indad

Gammelgaard inviterer os med indenfor til Tobias’ første klistrede møde med et pornoblad, hans første kvalmende brandert, hans grusomme hævn over den forhadte lærer Arentoft med de løse næver, hans første kiksede forsøg på at kurtisere klassens nytilkomne pige med de tykke briller, hans første brændende kys…

”Englekrøller” skal varmt anbefales til enhver, der drømmer om en nostalgisk tur i tidsmaskinen, tilbage til dengang, hvor drenge byggede huler, havde sår på knæene og våde drømme om Claudia Cardinale.

Lån bogen på bibliotek.dk

Facebooktwittermail
Bedømmelse
Karakter