Endorfino af J G Gylling

af d. 11. august 2017

180

2017

978-87-93383-30-2

3. udgave 1. oplag

Årh hvor jeg nød at læse denne bog. Den fangede fra start til slut, og selv om den endte som den gjorde, så ville jeg gerne have haft bogen var endnu længere. Den rammer nemlig lige ned i vor tids store medie fremvisende hverdagsliv. Den er en satirisk men også en kritisk bog, der beskriver vores opstyltede liv som primært foregår på overfladen og gennem de sociale medier, her i bogen er det primært på Instagram.

Bogen handler om en kvinde der lever i et samfund, hvor alt skal handle om sundhed og træning. Hvor det ikke er tilladt at tænke negativt og hvor man altid skal prøve at få det bedste ud af tilværelsen. De overvægtige, misbrugerne, de psykisk syge m.fl. er sendt ud i et reservat, hvor de ikke kan “forstyrre” den orden der ellers er i det “normale” samfund. Man ligger billeder op helst dagligt af sin træning, sit liv generelt og sin ferie, for at vise hvor godt man har det. Man testes jævnligt på sine fysiske og psykiske dele af tilværelsen, for at være sikker på at man har det godt. Og der er krav om at man holder sin løbetræning ved lige.

Kvindens ene datter kommer med på et besøg i reservatet for at lære at sætte pris på, hvor godt man har det når man blot følger de overordnede guidelines. Det er en meget hård oplevelse for datteren.

Familien tager på ferie henover julen og dyrker ekstremt meget motion på denne ferie. Men motion kan også have en bagside, noget som ingen rigtig er bevidst om, men som kan ende med at man betaler den allerhøjeste pris…

Bogen er velskrevet og man kan på mange måder sagtens genkende den tendens, at der især på de sociale medier vises “det perfekte liv”. Så den kan også skabe debat hvis den blev læst i den rette sammenhæng. For eksempel i de større klasser i skolerne, for det er jo ingen nyhed, at selv store børn allerede er ret afhængige af deres mobiltelefoner og lignende. Så det er en yderst relevant bog, der ikke kun giver en noget at tænke over, men også kan læses med en satirisk vinkel, fordi forfatteren lidt prikker til at vi alle efterhånden er underlagt ideerne om at “det perfekte liv” primært foregår via de sociale medier.

Bogen er en genistreg!