Endnu en lortenat i en røvsyg by af Nick Flynn

af d. 4. juli 2007

386

2006

87-02-03990-7, 978-87-02-03990-0

Another Bullshit Night in Suck City

“Mange fædre er forsvundet. Nogle forlader det hele, nogle bliver forladt. Nogle vender tilbage, ukendte og sultne. Kun hunden kan huske dem [.] Hele mit liv havde min far vist sig som et fravær, et ikke-nærvær, et navn uden krop.”

Nick Flynn sætter med denne erindringsbog fokus på sin barske opvækst med på den ene side en fraværende, excentrisk og alkoholiseret far, der er mislykket på den digteriske scene, og på den anden side en depressiv og suicidal mor. Det er en personlig fortælling om en kamp for at undslippe de tydelige spor faren, på trods af sit fravær, sætter, men ligeledes en vedkommende fortælling om familiære konflikter, destruktive handlinger og famlende forsøg på at finde egne spor i livet.

Bogens titel henviser til et udtryk som Flynns far bruger i beskrivelsen af sit forhutlede liv som hjemløs i Boston. Omdrejningspunktet i romanen er da netop også hjemløsheden eller rodløsheden, da den bliver et livsvilkår for både far og søn og dermed også et bindeled mellem dem. Nick Flynn ender med at arbejde på et herberg for hjemløse, hvor han konstant bliver konfronteret med sin fars fortvivlende tilstand. Selvom kontakten mellem de to er præget af distance og fremmedgjorthed, så nærmer de sig på kompliceret vis hinanden.

Nick Flynns ikke eksisterende forhold til sin far spøger således konstant, og bliver på den måde en konstant nærværende problemstilling. På mange måder kommer hans liv da også ufrivilligt (?) til at minde om farens, bortset fra at han til sidst når det mål, som faren aldrig rigtig når – nemlig at blive en anerkendt forfatter. Med denne roman viser han bestemt sit værd!