af d. 2. juni 2015

488

2014

978-87-12-05025-4

One night in winter

Døde poeters klub tilsat Stalin-tidens menneskeforagtende terror mixet med et skvæt tidløs kærlighed – et voilà: “En vinternat”.

Historikeren og journalisten Simon Sebag Montefiore kan sit nyere Rusland på fingrene, og han er begavet med en poetisk åre, der formår at gøre menneskene, scenerierne og de spegede, politiske spil levende og medrivende for læseren. “En vinternat” er en pageturner, der får én til at gyse, grine og græmmes fra den friske start til slutningen i mol.

Juni 1945. Russerne har vundet krigen, og stemningen i Moskva er løssluppen. På den fornemme Skole 801, hvor Stalins egne børn gik i sin tid, er Andrej så ufatteligt heldig at blive optaget blandt magtelitens forkælede afkom. Før krigen blev Andrejs far arresteret og forsvandt sporløst, og normalt er familien herefter forvist fra det gode selskab i al evighed. Nogen holder åbenbart hånden over den fattige, men ambitiøse unge mand.

I Andrejs nye klasse har en håndfuld drenge og piger stiftet De fatale romantikeres klub. De sværmer for Pusjkin, de gamle dyder og den evige kærlighed. Andrej bliver optaget i det hemmelighedsfulde selskab bestående af 17-18-årige sønner og døtre af USSR’s absolutte topfolk.

På selve festdagen, hvor sejren over de forhadte nazister fejres med en gigantisk militærparade og folkefest i gaderne, skal klubben mødes for at spille Spillet, hvad det end er. De sætter hinanden stævne på en bro, men menneskemylderet er så voldsomt, at de har svært ved at holde sammen. Pludselig lyder skud, og to af de unge romantikere ligger tilbage i en blodpøl.

Klubbens fløjlsindbundne stilehæfte forsvinder. Det hemmelige politi får nys om sagen og smider de overlevende i det berygtede Ljubljanka-fængsel, hvor tortur og unævnelige rædsler er hverdagskost. Hver især må de skræmte teenagebørn nu finde en strategi for at overleve. Imens afdækkes hemmeligheder, som involverer børnenes forældre, der for fleres vedkommende befinder sig i generalissimoens inderkreds.

“En vinternat” er spændende og underfundig og skabt som en babushka-dukke, der hele tiden rummer endnu en overraskelse. Det er forfriskende at blive præsenteret for andre russere end de velkendte stereotyper – dystre, grå kartofler, der enten er vildt sadistiske eller spytslikkere af værste skuffe. Montefiore skildrer rigtige mennesker: Den idealistiske og romantiske lærer, som børnene elsker. Den bøse rektor med et hjerte af guld. Bolsjevikkernes overklasse med de ufattelige privilegier – og overraskende storsind over for mindrebemidlede. Stalins djævel af en søn, Vasilij, som også er et menneske.

Vi er med til de herligste natlige drikkegilder i Stalins datja – med Josef Vissarionovitsj himselv, KGB-chefen Berija og andre betroede topbolsjevikker. Alle terroriseres til at spise og især drikke mere, end godt er, flere kaster op, nogle tvinges til at danse for de andre … Og imens sulter befolkningen udenfor. Det er så grotesk, at det næsten er morsomt. Næsten.