En slags kærlighed af Ray Kluun

af d. 3. september 2009

264

2007

978-87-7714-808-8

Komt een vrouw bij de doktor

Carmen og Stijn er først i 30’erne og har deres på det tørre. De elsker hinanden, har begge to succes i arbejdslivet, har en dejlig lille datter og er flyttet i hus uden for Amsterdam. Stijn er konsekvent utro, men Carmen lader sig ikke mærke med noget. Det hele kører gnidningsløst indtil Carmen får konstateret kræft. Herefter starter et modbydeligt hurtigt fald fra sorgløs tilværelse til kræftens stinkende, ubarmhjertige sump. Men det bliver også en tur tilbage og helt ind til den kærlighed, som engang fik dem sammen. “En slags kærlighed” er en meget voldsom, men også meget smuk oplevelse.

I første halvdel af bogen, får Carmen konstateret kræft og skal i gang med kemoterapi. Hun er hundesyg, taber håret og får fjernet det ene bryst. Alligevel efterlades man irriteret, men ellers nærmest uberørt. For allermest handler det om fortælleren, Stijn. Om hans eskapader og hvordan han undgår at blive opdaget. Hvordan han jonglerer mellem at sidde ved sin kones side, mens hun får kemoterapi og så byturene med sidespring og druk. Flot, tænker man. Sikke et mandfolk. Hvorfor spilder dette intetsigende, overfladiske fæ min tid?

Så tager kræften fat. Virkelig, uhyggelig, kvalmende fat og fortællingen bliver til et nødvendigt epos om en frygtelig sygdom, hvis konsekvenser man slet, slet ikke kan forestille sig, hvis man aldrig har set dem live.
Bogen er i bund og grund en lærerig lektion i hvad der sker bag de lukkede døre i huse, hvor en dødeligt syg og dennes pårørende kæmper mod smerten, mod angsten og med sig selv. Og en lektion i, hvordan man måske kan håndtere det, når ens nærmeste rammes af en dødelig sygdom.

Jeg ved ikke om man kan læse “En slags kærlighed” hvis man har haft kræften helt tæt på livet. Jeg ved heller ikke om det er nødvendigt.

Men til resten er der et par vigtige pointer om livet og kærligheden at hente i romanen.