En slags kærlighed af Ray Kluun

af d. 16. september 2007

264

2007

978-87-7714-808-8

Komt een vrouw bij de doktor

Sørg for at have masser af kleenex inden for rækkevidde, inden du giver dig i kast med “En slags kærlighed”! Rørende, bevægende, en fortælling, der griber én om hjertet. Og samtidig meget usentimental, humoristisk og ærlig – den bedste bog jeg længe har læst. Selvbiografisk, idet Ray Kluun mistede sin kone og blev alene med sin datter på 3 år i 2001.

Carmen og Stijn er gift og har en datter på et år, da Carmen får konstateret brystkræft. På en meget usentimental og humoristisk måde beskrives de 2 år, hun har tilbage af livet. Stijn er fortælleren. Man kunne opfatte ham et dumt svin – han kan ikke holde sig fra andre kvinder, har sex når som helst muligheden byder sig, går ud og drikker og fester med vennerne – selv om hans kone er syg og de begge ved, hun skal dø. Alligevel kommer man til at holde utroligt meget af Stijn – ja, man er parat til at tilgive ham alt, for hans omsorg for Carmen da det virkelig gælder, er så rørende og gribende en fortælling, at man uvilkårligt elsker ham trods alle hans fejltrin.

Også Carmen er en ener. Usædvanlig stærk og livsglad er hun – selv da hun ved, at hun kun har meget kort tid tilbage, gør hun livet til en fest – for sig selv, vennerne – og manden og datteren, de to mest elskede personer i hendes liv. Hendes afsked med livet bliver som hun selv har planlagt den, omgivet af dem hun elsker, planlægger hun selv hvornår og hvordan hun vil dø. (Bogen foregår i Holland, hvor aktiv dødshjælp er tilladt.)

Selvfølgelig er ikke alt rosenrødt, og ærligt og hudløst fortælles også om vrede, frustrationer, skænderier og kriser. Om at komme helt ud til afgrunden og overleve trods alt.

Bogen er bygget op, så hvert kapitel starter med et citat. Som altid passer utroligt godt til situationen. Det virker rigtig godt. Der er indsat små “fakta-boxe” i teksten, hvor der er en forklaring til f.eks. de steder, der omtales i bogen.

Jeg kan absolut anbefale bogen. En meget, meget fin og intens bog om et meget alvorligt og altid vedkommende emne.