af d. 4. oktober 2020

509

2020

978-87-02-29578-8

Shelter in place (oversat af Annemette Goldberg)

1.

Som ung teenager oplever Simone noget, der ryster hele hendes liv. Hun overlever uden fysiske skader. Men det er langt fra alle der er så heldige, da tre bevæbnede unge mænd trænger ind i et shoppingcenter og begynder at skyde vildt omkring sig. Selvom Simone ikke bliver fysisk skadet, er hendes liv ikke længere det samme, og hun kæmper nu for at finde en mening med livet efter massakren.

Reed overlevede også massakren i storcenteret. Han formår ikke alene at redde sig selv, men også en lille drengs liv. For ham sætter hændelsen også gang i noget, hans beskyttertrang vækkes, og han vælger at blive politibetjent.

Selvom både Simone og Reed prøver at lægge fortidens forfærdelige hændelse bag sig, bliver den ved med at spøge. Og pludselig kommer fortiden lidt for tæt på, da overlevende fra massakren begynder at dø under mystiske omstændigheder.

‘En sikker havn’ har lidt af det hele. Der er spænding, detektivarbejde og iskolde mordere, iblandet kærlighed, familieintriger og medmenneskelighed. Så langt, så godt! Men nogle gange fandt jeg desværre bogens personer lidt for karikerende og utroværdige. Det hele bliver lidt for meget, når de samme mennesker skal udsættes for så meget modgang. Men den del er sådan set okay, det er mere bogens primære karakterer, der til tider kan være lidt for meget, særligt i deres omgang med hinanden. Hvem bliver for eksempel ved med at fortælle sin unge flirt, at han til enhver tid vil bytte hende ud med hendes sexede bedstemor, som han virkelig gerne vil have med i seng – samtidig med at han bliver fremstillet som en sympatisk ung mand? Det bliver lidt for meget til min smag, det virker påtaget, og i de passager af bogen stod jeg lidt af. Og det er en skam, for ellers har bogen en god spændingskurve, og formåede at holde mig fanget ved historien hele vejen igennem. Jeg havde lyst til at læse videre. Så kan du se bort fra lidt overdreven konversation fra tid til anden, og gerne vil have en god kærlighedshistorie, så tror jeg bestemt du vil nyde at læse ‘En sikker havn’.

Anmeldereksemplar