En shopaholic i New York af Sophie Kinsella

af d. 22. marts 2015

362

2004

87-15-11084-2

Shopaholic Abroad

Becky Bloomwood er tilbage og udadtil har hun styr på sit liv – og ikke mindst sin økonomi. Hun har fået nyt arbejde på TV og forholdet til Luke Brandon kører på skinner, og det hele ser bare ud til at gå meget bedre end sidst vi mødte hende, hun har endda afbetalt al sin gæld – for flere måneder. Hvad folk tilsyneladende har glemt at informere Becky om, er at gæld kommer tilbage hvis man ikke passer på. Og hvis man så oven i købet bliver inviteret med til New York så sker der pludselig ting og sager for ens konti.
Jeg havde ikke troet Becky Bloomwood kunne blive værre end hun var i den første bog, men det kunne hun. Lige fra dagsudsalg til første møde med svigermor på en fisefornem spa – sidstnævnte episode var især hylemorsom i Beckys forklaringer for hvorfor og hvorfor ikke hun skulle have de forskellige slags voksbehandlinger. Det er bare utroligt at de simpleste ting, som at købe et enkelt lykønskningskort, kan for Becky udvikle sig til den kæmpe store shopping-spree.

I sidste ende, ligesom den første bog, ender det hele ganske godt for Becky. Jeg må dog sige at jeg lidt havde forudset hvordan den her bog ville ende da jeg var ca halvvejs igennem den. Det skuffede mig lidt at den virkelig var så forudsigelig, men på den anden side kunne det ikke ende på anden måde. Det lå lidt i kortene må man indrømme med den sti Becky var på vej ud på.

Jeg kan meget bedre lide Suze i bøgerne end den Suze der er i filmen, hun er utrolig sympatisk og totalt optimistisk omkring enhver utænkelig situation, hvorimod Luke i bøgerne bare virker som en kold skid der ikke kan tænke på andet end sit arbejde og jeg bryder mig faktisk ikke ret meget om ham. Det kan selvfølgelig ændre sig i de senere bøger, for også her kan jeg forudsige hvad der kommer til at ske.

Shopaholic serien er ikke de tunge bøger at læse, tværtimod er de gode hvis man bare skal have lidt let humor der ikke tager for lang tid at komme igennem. Så derfor fortsætter jeg da også med serien lige så stille, om ikke andet så for at se hvor mange skøre og usandsynlige situationer Becky kan forvilde sig ud i.