En særlig form for ondskab af James Lilliefors

af d. 8. marts 2018

365

2017

9788771912913

The Psalmist - Oversat af Nikolaj Kvistgaard Johansen

Selv om der sker en del grimme mord i James Lilliefors’s “En særlig form for ondskab”, er det ikke en grum og blodig krimi. Lilliefors fokuserer på opklaringen af forbrydelserne, og det gør han faktisk rigtig godt.

En kold vintermorgen finder Luke Bowers en kvinde, siddende på en bænk i den kirke, hvor han er præst. Hendes øjne er åbne, hendes hænder er foldede som om hun bad. Men hun er død. Da politikommissær Amy Hunter kommer til byen for at lede efterforskningen, er det ikke alle, som er glade for, at det er en ung kvindelig outsider, som har fået opgaven. Det eneste spor hun har at gå efter, er en række numre, som er blevet skåret i den døde kvindes højre hånd. Præsten mener at numrene kan referere til vers i Salmernes Bog. Politikommissær Amy Hunter begynder, med hjælp fra præsten, Luke Bowers og en række tilsyneladende meningsløse spor, at jagte morderen. Efterforskningen fører dem, til deres overraskelse, på sporet af en lyssky virksomhed, større og mere magtfuld end de nogensinde havde forestillet sig.

Historien fortælles langsomt, og forfatteren tager sig god tid til at tegne sine karakterer op. Men trods den langsomme fortælling, går den aldrig i stå. Der sker noget hele tiden, og som læser er jeg fanget fra første side. Jeg ærgrede mig lidt over slutningen, der får lidt for meget karakter af en andenrangs amerikansk actionfilm. Det bliver lidt overdrevet, og står lidt for meget i kontrast til resten af historien. Den slags slutninger er dog set meget værre, og det er bestemt ikke noget der som sådan ødelægger helhedsoplevelsen.

James Lilliefors er en dygtig historiefortæller, og plottet er godt skruet sammen. Det er ikke en af de krimier hvor man som læser kan sidde og gætte med på hvem der gjorde hvad, men en af den slags hvor læseren ved en hel del, og på den måde kan følge opklaringsarbejdet. Læseren ved dog ikke mere end at der er plads til et par spændende overraskelser undervejs.

Desværre er “En særlig form for ondskab” lidt kluntet oversat, og man fornemmer hele tiden den engelsksprogede original lige under overfladen. Det gør at læseren jævnligt falder i sproglige huller, fordi teksten ikke rigtig flyder på dansk. Det er dog ikke noget der ligefrem ødelægger historien. Det er bare lidt ærgerligt.

Alt i alt en spændende bog, som anbefales krimilæsere der ikke er til blodigt udpenslede detaljer, men hellere vil have en god historie.

“En særlig form for ondskab” er første bind i en serie om det umage makkerpar, politiefterforskeren Amy Hunter og præsten Luke Bowers.